Antti Rinne kommentoi Vacon-kauppaa

– Ei tämä riemunkiljahduksia aiheuta. Jälleen valitettava askel kohti uhkakuvaa, jossa Suomesta kehittyy ns. tytäryhtiöiden maa. Onneksi ulkomainen ostaja on vakaa pohjoismainen yritys, SDP:n puheenjohtaja, valtionvarainministeri Antti Rinne kommentoi Vaconin myyntiä Danfossille.

Rinteen mukaan aina kun suomalaisyritys myydään ulkomaille on riski, että myös toimintaa ja työpaikkoja siirtyy ulkomaille.

– Mieluummin kuulisin uutisia joissa ulkomaiset tai kotimaiset yritykset investoisivat uusiin työpaikkoihin Suomessa. Tähän liittyen täytyy toivoa, että suomalaisten pankkitileillä lojuvat noin 80 miljardia euroa saataisiin liikkeelle: synnyttämään kotimaisia työpaikkoja.

Vacon valmistaa taajuusmuuttajia, joilla säädetään sähkömoottorin pyörimisnopeutta. Yritys työllistää Suomessa noin 730 henkeä ja maailmanlaajuisesti noin 1600 henkeä.

– Ostotarjouksen tehnyt Danfoss toimii samalla alalla ja yli sadassa maassa. Kaupalla pyritään vahvemman pohjoismaisen kokonaisuuden rakentamiseen ja pärjäämiseen maailmanlaajuisilla markkinoilla. Uskon ja toivon, että Vaconin vahva osaaminen pitää työn Suomessa, sillä kilpailukykyyn tarvitaan osaamisen lisäksi tarpeeksi suurta volyymiä.

Danfoss on ilmoittanut, että se pitävää Suomea yhtenä tulevista huippuyksiköistään. Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi, että maailman laajuisesti cleantech-markkinan suuruus oli vuonna 2012 noin 1 600 miljardia euroa ja se kasvaa vuosittain noin 7-8 prosenttia.