Antti Rinteen puhe demariristeilyllä

Antti Rinne

Hyvät ystävät ja toverit!

Olen todella tyytyväinen siitä, että meitä demariaktiiveja on täällä tänään yli 1500. Hienoa, kiitos siitä teille.

Täällä on paikalla niitä, jotka näkivät, kun suomalainen hyvinvointivaltio otti ensimmäiset askeleensa. Ja täällä on paikalla niitä, jotka pelkäävät, että hyvinvointivaltio on tullut tiensä päähän.

Sosialidemokratia on aate, jota yhdistää ylisukupolvinen, ajaton arvomaailma. Sen pohjalta hahmotamme yhteiskunnassa vaikuttavia ilmiöitä ja asioita.

Meillä on vahva yhteinen huoli kasvavan työttömyyden synnyttämästä eriarvoistumisesta ja osattomuuden kokemuksesta.

Me jaamme yhteisesti huolen siitä, että kaikista ikäihmisistä, hoivaa tarvitsevista vanhuksista ei pidetä hyvää huolta.

Huolemme maapallon tulevaisuudesta, puhtaasta vedestä ja ilmaston lämpenemisen seurauksista ovat meille yhteiset.

Hyvät Toverit!

Nämä esimerkit huolta ja ratkaisua vaativista asioista kertovat meidän tarinaamme. Kuului sitten mihin tahansa sukupolveen, sosialidemokraatteja on aina yhdistänyt halu tehdä Suomesta ja koko maailmasta parempi.

Toisin kuin joitakin muita puolueita Suomessa meitä ei yhdistä hyväosaisuus, maatalous eikä pelko maahanmuuttajista. Meitä yhdistää usko siihen, että kansanvallan kautta nämä yhteiset huolemme ovat ratkaistavissa.

Empatia ja ymmärrys, kohtuus ja reiluus toistuvat puheissamme ja näkyvät teoissamme.

Me emme syyllistä heitä, jotka ovat vaikeassa elämäntilanteessa, vaan kannustamme heitä jatkamaan eteenpäin.

Me emme tahdo lakaista yhteiskunnan ongelmia maton alle, vaan tahdomme kohdata ne silmästä silmään, ratkaista ne arvojemme pohjalta, jakamatonta ihmisarvoa kunnioittaen.

Nämä liikkeemme ominaispiirteet ovat suomalaisessa puoluekentässä ainutlaatuinen rikkaus. Ne erottavat meidät muista. Näiden varaan olemme aina rakentaneet ja tulemme aina rakentamaan politiikkamme. Tehdään se ihmisiä kunnioittaen ja ylpeinä liikkeestämme.

Hyvät ystävät!

Vaikka arvomme ovat aikaa kestäviä, niiden pohjalta rakennetut ratkaisut ja järjestelmät eivät sitä aina ole.

Jokaisen poliitikon pitäisi muistaa, että menneisyyden rakenteet ja päätökset eivät ole sama asia kuin ajattomat arvot. Näiden kahden asian sekoittaminen johtaa siihen, että kyky kehittää, uudistaa ja katsoa tulevaisuuteen heikkenee. Siksi niitä ei pidä sekoittaa toisiinsa.

Osa järjestelmistä on nyt murenemassa siksi, että ne ovat jääneet kehityksen jalkoihin. Ja osa näistä järjestelmistä on murenemassa, koska se on nyt vallassa olevien poliittisten voimien tahto.

Maailma muuttuu nopeasti ja eilisen ratkaisut eivät sellaisenaan toimi. Tarvitaan rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta löytää uusia ratkaisuja.

Se voi johtaa aiemmin kehitettyjen ja aiemmin hyvin toimineiden mallien hylkäämiseen ja uusien tuomiseen tilalle.

Tällaisesta ajan myötä murenevasta järjestelmästä on kyse SOTE-palveluissamme. Järjestelmä ei toimi, jos apua tarvitseva ei pääse lääkäriin. Järjestelmä ei toimi, jos apua hakevaa ihmistä pompotellaan paikasta toiseen. Järjestelmä ei toimi, kun lapsiperheet ottavat yksityisiä hoivavakuutuksia, koska pelkäävät, että lapset eivät saa hyvää ja asiantuntevaa hoivaa veroilla rahoitetusta järjestelmästä.

Näiden asioiden edessä on selvää, että tarvitaan muutoksia ja uusia ratkaisuja.

Arvon Toverit!

Valitettavasti koulutuksen puolella puhumme aivan toisenlaisesta muutoksesta. Heikentyneiden mahdollisuuksien taustalla ei vaikuta menneisyyteen jääneet rakenteet, vaan toimivia rakenteita horjuttavat leikkaukset. Tämä on Suomen hallitukselta arvovalinta, jonka seuraukset ovat kauaskantoiset.

SDP:n eduskuntaryhmä kokoontui viime viikolla Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Porissa opetusalan ammattilainen kertoi minulle, että kaupunki on päätynyt lomauttamaan opettajia loppuvuodesta. Tilanne on niin paha, että sama opettaja opettaa yhtä aikaa kahta luokkaa. Taustalla vaikuttavat hallituksen koulutusleikkaukset.

Kuten puheeni alussa kerroin, minulla on kaksi lastenlasta, Elias ja Iris, jotka muutaman vuoden päästä menevät kouluun.

Elias, 4,5 v. on kovin innostunut politiikasta. Hän tuntee Sauli Niinistön ja hän tunnistaa kertomansa mukaan Juha Sipilän. Elias innostuu aina, kun näkee ukin telkkarissa.

Olemme keskustelleet siitä, mitä tarkoittaa laki, vaalit ja demokratia.

Mutta miten minä selitän tälle pikkukaverille, kun meillä ei ole varaa taata hänen koulutustaan varten kuin puolikas opettaja?

Sipilän hallituksen politiikalla ei ole Eliakselle vastausta.

Arvoisa risteilyväki!

Sivistys kasvattaa ihmisistä kansalaisia ja koulutus on tämän sivistyksen kivijalka. Mitä enemmän yhteiskunnassa on sivistystä, sitä vahvempi on demokratia. Sivistys on kykyä tehdä valintoja ja arvioida kriittisesti omien valintojensa seurauksia.

Vaaralliseksi sivistyksen puute muuttuu yhteiskunnassa silloin, kun se synnyttää ennakkoluuloja ja levittää valheita, joiden kohteena ovat esimerkiksi muualta tulevat ihmiset tai jotka uskovat eri tavalla tai tulevat toisenlaisesta kulttuurista.

Suomeenkin tämä ilmiö on rantautunut. Se luo perusteettomia vastakkainasetteluja. Sen kasvualustoja ovat kurjuus ja näköalattomuus, ja se synnyttää pohjan ennakkoluulojen kasvulle ja niiden hyväksikäytölle.

Näistä syistä SDP vaati viime syksynä kaikkia puolueita sitoutumaan uudelleen puolueiden rasisminvastaiseen julistukseen.

SDP vaatii, että sitoutuminen pitää. Uskomme siihen, että sivistynyt yhteiskunta torjuu ennakkoluuloihin ja pelkoihin perustuvan puheen ja politiikan.

Sivistynyt yhteiskunta ei kysy, onko meillä varaa ihmisarvoon tai sivistykseen.

Hyvät toverit!

Työelämässä on käynnissä valtava rakennemuutos. Asioiden ja toimintojen digitalisaatio merkitsee muutosta, jonka merkityksen ja vaikutusten arviointi on vielä laajassa mittakaavassa hämärän peitossa.

Digitalisaatio muuttaa työelämän todellisuutta ennennäkemätöntä tahtia.

Tähän asti kahdesta osapuolesta vain toinen on päässyt nauttimaan sen hedelmistä. Sadat tuhannet suomalaiset ovat käytännössä jatkuvasti työnantajan tavoitettavissa sähköpostitse ja kännykän välityksellä. Monet työnantajista edellyttävät tätä myös loman aikana.

Jotta reiluus toteutuu työpaikoilla, myös työntekijöiden on päästävä nauttimaan uuden tekniikan tuomista hyödyistä laajemmin.

Puhun erityisesti etätyöstä ja työaikapankeista.

Moni työ on jo pitkään ollut sellaista, että käytännössä kokoaikainen läsnäolo työpaikalla ei ole välttämätöntä työn suorittamiseen. Osa työstä ei välttämättä vaatisi minkäänlaista läsnäoloa. Näitä mahdollisuuksia ei kuitenkaan suomalaisessa työelämässä vielä osata tai haluta hyödyntää. Moni työnantaja haluaa ja edellyttää, että työ suoritetaan työpaikalla, vaikka siihen ei olisi mitään erityistä tarvetta.

Etätyö on aivan varmasti osaratkaisu, joka mahdollistaa kaukana, pitkienkin etäisyyksien päässä olevan työn vastaanottamisen. Se on aivan varmasti ratkaisu, jolla vaikutetaan ilmastopäästöihin ja parannetaan ihmisten mahdollisuutta työn ja muun elämän vaatimusten yhteensovittamiseen.

Kysymys kuuluu, olemmeko jo saavuttaneet sen pisteen, että oikeus etätyöhön on kirjattava lakiin tilanteissa, joissa työn tekeminen työpaikalla ei ole työnantajan kannalta välttämätöntä?

Monilla aloilla työtä on tarjolla epätasaisesti. Erityisesti tämä osatekijä on johtanut nollatuntisopimuksiin, vuokratyön lisääntymiseen ja laajasti vastentahtoiseen osa-aikaisuuteen. Eräs toimiva ratkaisu tarjolla olevan työn epätasaisuuden tasaamiseen on työaikapankkijärjestelmä.

Niin etätyömahdollisuuksien lisäämisellä kuin työaikapankkijärjestelmien kehittämisellä on merkittävää vaikutusta työn tuottavuuteen.

Hyvät toverit, työn tuottavuus on paljon, paljon muuta kuin ihmisten pois potkimista työpaikoilta. Parhaimmillaan se tarkoittaa sitä, että samalla työpanoksella saadaan paljon enemmän tulosta aikaiseksi. Palkkojen alentamisen kautta hintakilpailukyky paranee huomattavasti vähemmän kuin tuottavuutta kehittämällä. SDP:lle palkkojen alentaminen kilpailukyvyn parantamiseksi ei ole vaihtoehto. SDP:lle ratkaisu on työn tuottavuuden parantaminen. Tämä on merkittävä eroavuus SDP:n ja hallituksen välillä. Meidän ongelma ei ole tehtyjen työtuntien määrä eikä hinta, vaan se mitä työn tunnin aikana syntyy.

SDP:n rooli paremman työelämän kehityksen lipunkantajana on itsestäänselvyys.

Me olemme se puolue, joka vei lapset pois työpaikoilta. Me olemme se puolue, joka toi naisten panoksen työpaikoille. Ja me olemme se puolue, joka vapauttaa työntekijän kiinteästä työpisteestä silloin, kun se on mahdollista. Tätä tarkoittaa etätyö.

Toverit,

Hyvästä työstä ei voi puhua samassa lauseessa mainitsematta tasa-arvoa työelämässä. Naisten ja miesten palkkatasa-arvo ja naisten tasavertaiset mahdollisuudet kivuta työelämän ykköspaikoille eivät edelleenkään toteudu toivotulla tavalla.

Jokainen naiselle sukupuolensa perusteella maksamatta jäänyt euro on miljoonan alku, ja siksi sitä ei pidä vähätellä. Olen joskus laskenut, että mies tienaa edelleen työuransa aikana yhden omakotitalon verran enemmän palkkaa kuin nainen.

Konkreettisesti epätasa-arvo alkaa usein näkyä siinä vaiheessa, kun nainen synnyttää ensimmäisen lapsensa. Katkos työelämässä vaikuttaa naisen ura- ja palkkakehitykseen.

Perhevapaajärjestelmämme ei ole nykyaikaa. Se ei luo tasa-arvoisia edellytyksiä isille hoitaa lapsiaan, eikä se tue riittävästi perheen ja työn yhteensovittamista. Järjestelmä hidastaa tasa-arvokehitystä ja työelämään palaamista. Siksi sitä on uudistettava vastaamaan muuttuneita työelämän ja perheiden tarpeita. Tällä tavalla SDP haluaa päivittää perhevapaat 2020-luvulle. SAK:n esittelemä malli tarjoaa hyviä lähtökohtia tähän uudistustyöhön.

Hallituksen kaavailemat päivähoitomaksujen korotukset vievät naisia pois työelämästä ja pahentavat entisestään naisten ja miesten välistä palkkatasa-arvoa. Varhaiskasvatuksella ei ole mitään tekemistä aikuisten oikeuksien kanssa. Sivistystä eli kykyä tehdä valintoja ja arvioida kriittisesti valintojensa seurauksia rakennetaan aivan lapsuudesta lähtien. Tätä varten jokaisella lapsella tulee olla subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Tämän puolesta me taistelemme kunnissa, eduskunnassa ja koko Suomessa.

Vaikka edessämme on vielä pitkä tie, tasa-arvokehityksessä olemme kuitenkin saavuttaneet merkittäviä asioita.

Jokainen isä tietää, että hänen tyttärensä ovat yhtä kyvykkäitä kuin hänen poikansa ja jokainen poika tietää, että hänen äitinsä on yhtä kyvykäs kuin hänen isänsä.

Suomalaisessa yhteiskunnassa on kuitenkin edelleen sukupuoleen perustuvia sortavia tekijöitä. Niin miesten kuin naistenkin osalta. SDP haluaa jakamattoman ihmisarvon pohjalta rakentaa tasa-arvoista yhteiskuntaa. Siis: SDP on feministinen puolue.

Hyvät ystävät!

Työelämän rinnalla iso, rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia vaativa kokonaisuus on sosiaali- ja terveyspalvelut.

Se, että ihminen pääsee lääkäriin ja saa avun, on kaikille ihmisille tärkeää. Se, että murrosikäinen, herkässä iässä oleva nuori saa tarvitsemaansa tukea, kun kotona ei asiat pelitä, on tuon nuoren tulevaisuuden kannalta ratkaisevan tärkeää.

Näitten asioitten tila on huonontunut viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Hallituspuolueiden mallissa SOTE-palveluiden uudistaminen jäi jalkoihin, kun keskusta hyvin voimallisesti lähti ajamaan maakuntahallintoa valtapoliittisten pyrkimystensä pohjalta. Ajatus on, että kun Kepu ei pääse kunnolla kaupunkeihin, laitetaan kaupungit maakuntien vasalleiksi.

Kokoomus taipui kaupunkiseutujen ja kasvun kustannuksella maakuntahallintoon ja sai vastalahjaksi julkisen toiminnan pakkoyhtiöittämisen.

Hallituksen malli siirtää ihmisten palveluihin ja tukiverkkoihin tarkoitettuja verorahoja yksityisten yritysten ja niiden omistajien voitoksi, pahimmassa tapauksessa kokonaan ulos Suomesta.

Sen lisäksi, että pakkoyhtiöittäminen pirstoo kansalaisten tarvitsemat palvelut ja mahdollistaa verorahoilla yksityisten voiton, hallituspuolueiden rakentama malli on veronmaksajien ja palvelua tarvitsevien ihmisten kannalta kallis.

Valtiovarainministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön arvioiden mukaan – kun tavoitteena oli säästää tulevista kustannuksista 3 miljardia euroa – tarvitaan palveluiden nykytason säilyttämiseksi lisää 1000 miljoonaa euroa. Lisämiljardin vaihtoehtona on palveluleikkaukset ja isot palvelumaksujen korotukset.

SDP ei voi hyväksyä sitä, että julkisten palveluiden laatua tai saatavuutta rajoitetaan. Palvelua pitää saada, kun siihen on tarvetta. Lompakon paksuus ei saa ratkaista sitä, kuka palvelua saa.

Siksi laadimme oman SOTE- mallimme lähtökohdat ja suuntaviivat, jotka rakentuvat kuntalain pohjalta 18 aluekunnan varaan. Mallimme takaa laadukkaat julkiset palvelut, hillitsee kustannustason nousua ja kestää perustuslain seulan.

Tässä SDP:n mallissa olemassa olevien kuntien hyviä ja toimivia palvelurakenteita ei tarvitse purkaa.

Toisaalta taas niissä kunnissa, joissa omat voimavarat tuottaa kunnollisia palveluita ihmisille eivät riitä, aluekunta vahvemmilla hartioilla järjestää palvelut joko tuottamalla itse tai käyttämällä muita.

Käytetään verovarat kuntalaisten palveluihin, ei yksityisten yritysten voittojen keräämiseen.

Näitä lähtökohtia tarjoamme parlamentaarisen valmistelun pohjaksi. Kun näin tehdään, pieleen mennyttä uudistusta ei heti vaalien jälkeen tarvitse lähteä korjaamaan.

Hyvät Toverit!

Suomessa on satojatuhansia työttömiä. Yhä useamman työttömyys pitkittyy yli vuoden mittaiseksi. Pitkäaikaistyöttömiä meillä on nyt jo 130 000.

Kymmeniä tuhansia nuoria on vailla ensimmäistä työpaikkaa ja kasvava joukko ihmisiä jää oma-aloitteisesti työmarkkinoiden ulkopuolelle.

Meillä sosialidemokraateilla on keinoja, joilla voidaan nopeasti, tässä ja nyt järjestää työtä pitkäaikaistyöttömille ja nuorille.

Näistä olemme puhuneet ja toimenpiteitä julkaisseet kymmenittäin viimeisten viikkojen ajan. Näitä esityksiä on teille jaossa täällä risteilyllä.

Me emme kuvittele, että aktiivinen työvoimapolitiikka yksin ratkaisee taloutemme ongelmia. Se kuitenkin estää tilanteen vaikeutumista.

Yli 60-vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien tilanne on kaikista vaikein ja epäinhimillisen. Heidän kohdallaan olemme esittäneet eläkkeelle pääsyä.

Lex Taipaletta saa minun puolestani kutsua Lex Lindströmiksi. Meille nimi ei ole tärkeä. Meille on tärkeintä se, että kaikkia ihmisiä kohdellaan niin kuin ihmisiä pitääkin kohdella: Arvokkaasti ja kunnioittavasti.

Hyvä hallitus,

Toteuttakaa tämä uudistus. Päästäkää nämä ihmiset eläkkeelle.

Hyvät toverit,

Kaiken tämän, eriarvoisuuden torjumisen ja toimivien julkisten palveluiden, edellytys on hyvin hoidettu ja kestävällä pohjalla oleva talous. Aina, kun sosialidemokraatit ovat olleet hallitusvastuussa, taloutta on hoidettu näiden periaatteiden mukaan.

Tämän takia sosialidemokraattien talouspolitiikka tähtää kasvun ja työllisyyden tukemisen lisäksi myös velkaantumisen taittamiseen.

Sosialidemokraattien ja Suomen hallituksen välillä on merkittävä näkemysero taloudellisen tilanteen parantamisesta. Siinä, missä hallitus luottaa sokeasti palkanleikkausten ja työvoiman tarjonnan lisäämiseen, SDP näkee talouden ongelmat laajemmin. Hintakilpailukyky on vain osa talouden kokonaisuutta.

Me emme ole koskaan halunneet sitä, että ihminen tarvitsee yhteiskunnan tukea. Olemme aina uskoneet siihen, että ihminen haluaa elättää itsensä ja perheensä omalla työllään. Tämän takia olemme sanoneet selkeä sanaisesti EI palkanleikkauksille ja EI halpatyölle.

Velkaantumisen taittamisessa on kyse viennin vahvistamisesta, sen pohjan laajentamisesta sekä uusien markkinoiden löytämisestä. Samaan aikaan kyse on siitä, miten saamme eurot kiertämään Suomessa useamman kerran. Siis, että suomalaiset ostavat suomalaisia tuotteita ja palveluita.

Erityisesti keskisuurille yrityksille on luotava edellytyksiä ja uskallusta lähteä kasvamaan ja kansainvälistymään. Maapallolla on paljon ratkaistavia asioita ja ihmisten alati muuttuvia tarpeita, joiden ratkaisemiseen ja tyydyttämiseen meillä riittää taitoa ja osaamista. Tarvitaan vahvempaa myynnin ja markkinoinnin osaamista, laajasti ymmärrettynä. Julkisen sektorin tehtävänä on luoda tälle uudelle kestävälle kasvulle edellytykset. Tätä varten SDP on esittänyt erillisen, yrittäjähenkisen jalustayhtiön perustamista.

Hyvät toverit,

Julkisen sektorin tehtävä on luoda tälle uudelle kasvulle edellytykset. Viennin edellytysten ja kotimarkkinoiden vahvistamisen lisäksi tarvitaan sellaisia toimenpiteitä, jotka luovat työtä tässä ja nyt ja ratkaisevat tulevaisuuden isoja ongelmia. Ei ole oikein, että lapset ja opettajat tekevät työtään homeen keskellä. Nyt tarvitaan uutta rakentamista, korjausrakentamista, puhtaita ja terveellisiä tiloja. Tämä on sitä elvytystä valtiovarainministeri Orpo, mistä professorit teille puhuvat. Uskokaa tämä viesti.

Hyvät toverit,

Eri puolilla Suomea on paljon pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joiden tuotteilla ja palveluilla voisi olla paljon lisäkysyntää meillä ja maailmalla.

Monissa maakunnissa on kullekin alueelle tyypillistä erityisosaamista. Vahvuuksia, joita voi oikealla tavalla ja eri toimijoiden keskinäisellä yhteistyöllä vahvistaa maakunnan brändiksi.

Kaikissa maakunnissa on kasvukeskuksia, jotka pikkuhiljaa imevät ainakin kasvuhakuisia yrityksiä ja ihmisiä puoleensa.

Eduskuntaryhmän työvaliokunta ja puoluejohto kävi pitämässä kesäkokoustaan pohjois-Savon ja pohjois-Karjalan keskuskaupungeissa Kuopiossa ja Joensuussa.

Erityisesti Kuopiossa vakuutuin siitä, että maakunnan kasvukeskuksen Kuopion lisäksi on mahdollista luoda maakuntaan laajemmin elinvoimaa säteileviä kasvualueita. Varkaus Kuopiosta etelän suuntaan ja Iisalmi pohjoiseen ovat selkeitä, omiin vahvuuksiinsa perustavia kasvualueita.

Tällaisia esimerkkiä hyödyntämällä me voimme luoda elinvoimaisten maakuntien vahvuuksien varaan kestävän talouskasvun, jossa julkinen sektori toimii kasvuun ja kansainvälistymiseen halukkaiden yritysten tukena ja kumppanina. Samalla luomme edellytykset hyvälle elämälle koko Suomessa.

Hyvät Toverit!

Suomi eriarvoistuu kovaa vauhtia. Pääministeri Sipilän hallitus vauhdittaa tätä kehitystä rikkaita ja hyvätuloisia ihmisiä suosivalla kaverikapitalismillaan.

Tämän kavereille etuja jakavan hallituksen politiikan maksumiehinä ovat erityisesti lapset ja nuoret, lapsiperheet ja yksin asuvat ihmiset, opiskelijat ja työttömät sekä eläkeläiset.

Näiden ihmisten palveluja leikataan ja heidän taloudellista turvaverkkoaan heikennetään. Tämä on väärin. Tätä ei pidä hyväksyä, vaan politiikan suuntaa on muutettava.

SDP:llä on hallituksen politiikalle vaihtoehto, reilu, oikeudenmukainen vaihtoehto.

Kuntavaaleissa ei ole kysymys vain siitä, millaisia linjauksia kuntapolitiikassa tehdään. Kuntavaaleissa on kysymys siitä, miten kansalaiset suhtautuvat Sipilän porvarihallituksen kaverikapitalismiin.

Hyvät toverit,

Kuntavaaleissa on jälleen kysymys Suomen suunnasta. Kutsun teitä kaikkia mukaan kääntämään Suomen suuntaa.

Minä asetan meille kunnianhimoisen tavoitteen. Se on tavoite, johon SDP ei ole yltänyt 12 vuoteen. Se on tavoite, jonka eteen meidän on jokaisen tästä päivästä lähtien tehtävä hartiavoimin töitä. Se on tavoite siitä, että SDP on vuoden 2017 kuntavaaleissa Suomen suurin kuntapuolue.

Suurimman puolueen asema on ainoa tapa varmistaa, että tavoitteemme toteutuvat laajamittaisesti koko maassa, kunnissa, kaupungeissa ja kaikkialla, missä ihmisten asioista päätetään. Minä asetun ehdolle Mäntsälässä ja aion syksyn aikana kiertää lähes koko maan.

Ensi viikolla olen Nokialla ja Turussa. Sitä seuraavalla viikolla Kauhavalla, Kuusamossa, Taivalkoskella ja Kempeleellä.

Hyvät Toverit!

Suomi on osa globaalia maailmaa, jossa tapahtuu joka hetki asioita, jotka vaikuttavat meihin. Nopeasti muuttuvassa maailmassa on kaltaisemme pienelle, avoimelle ja viennistä riippuvaiselle kansakunnalle tärkeää, että ulko- ja turvallisuuspolitiikassa olemme syvällisen analyysin pohjalta yhtenäisiä.

Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen asema on tänään vahva. Jäsenyys Euroopan Unionissa oli Suomelle perustavaa laatua oleva seuranvalinta, joka on antanut Suomelle uudenlaisia vaikutusmahdollisuuksia niin maanosamme kuin koko maailman asioihin.

Unionin yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka antaa mahdollisuuden EU:lle puhua monissa asioissa yhdellä äänellä ilman, että ulko- tai turvallisuuspolitiikka olisivat siirtyneet kokonaan unionin toimivaltaan. Ulkopolitiikka on edelleenkin hallitustenvälistä yhteistyötä ja kuuluu jäsenmaiden toimivaltaan. EU:n yhteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikan kannoista huolimatta jokainen maa huolehtii edelleen omista ulkopoliittisista suhteistaan.

Suhde Venäjään säilyttää Suomelle erityisen merkityksensä myös jatkossa. Suomi on rakentanut itäiseen naapuriinsa toimivat suhteet, jotka perustuvat kansallisen itsemääräämisoikeuden kunnioittamiseen ja molemminpuolisten yhteistyömahdollisuuksien hyödyntämiseen.

Suomen oma turvallisuus rakentuu ennen muuta rauhantahtoiselle ulkopolitiikalle – me emme omilla toiminnallamme uhkaa ketään eikä mitään. Suomen alue ei ole käytettävissä hyökkäyksiin.

Me Sosialidemokraatit näemme turvallisuuspolitiikan kokonaisuutena, jossa tarvitaan niin vahvaa ulkopolitiikkaa, uskottavaa puolustusta kuin vastuuta koko maailman kehityksestä. Rauhantahtoinen, vuoropuhelua korostava ulkopolitiikka on ensisijainen työkalumme. Tämä on tärkeätä sanoa aikana, jota – Saksan sosialidemokraattisen ulkoministeri Steinmeyerin sanoin – leimaa sapelin kalistelu ja sotilassaappaiden tömistys.

Suomi huolehtii itse omasta puolustuksestaan, täyttää kansainväliset velvoitteensa ja kehittää kumppanuuksien kautta omaa suorituskykyään. Sosialidemokraatit ovat pitäneet huolta yleisen asevelvollisuuden säilymisestä puolustuksemme kivijalkana. Tänään tuo linjanveto –jota vielä hetki sitten arvosteltiin – on osoittautunut oikeaksi ja saa uusia seuraajia myös muualla.

Suomi ja Ruotsi ovat halunneet edistää Pohjolan vakautta pysymällä sotilasliittojen ulkopuolella. Tämä on ollut molempien maiden sosialidemokraattien pitkäaikainen sitoumus, jolla on ollut kansalaisten keskuudessa vahva kannatus. Monipuolisessa kanssakäymisessä ruotsalaisten tovereiden kanssa olemme vahvistaneet jatkavamme tätä linjaa.

Tasavallan presidentin asema ulkopolitiikkamme johtajana on kiistaton. Presidentti Niinistö on kaikessa olennaisessa jatkanut edeltäjiensä ulkopoliittista linjaa. Hän on Ukrainan kriisin vaikeissa oloissa antanut oman panoksensa vuoropuheluun ja ongelmien ratkaisuun.

Presidentin toiminta ansaitsee kiitoksen. Myös hänen tavassaan laittaa itsensä likoon Itämeren lentoturvallisuuden hyväksi on esimerkki aloitteellisuudesta, jolle edelleenkin on tilaa Suomen ulkopolitiikassa.

Hyvät ystävät!

Oikeudenmukaisen yhteiskunnan tavoittelu muuttaa meitä yhdistävät arvot käytännön tavoitteiksi ja toiminnaksi. Arvojen pohjalle rakentuva sosialidemokraattinen liike on osa eurooppalaista ja globaalia liikettä, johon kuuluu solidaarisuus.

Solidaarisuus tarkoittaa globaalisti sitä, että hädässä olevia autetaan turvaan ja kehittyviä talouksia autetaan kehittymään, lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Oppiminen, puhdas vesi, ravitseva ruoka sekä turvallinen elinympäristö ovat kaiken kehityksen perusedellytyksiä.

Meillä on kotimaassa työttömyyttä, eriarvoisuutta ja epäoikeudenmukaisuutta. Monet ikäihmiset, opiskelijat, lapsiperheet ja yksinäiset ihmiset ovat köyhyysrajan alapuolella. Nämä asiat pitää korjata.

Me emme kuitenkaan saa asettaa vastakkain kotimaan ongelmien ratkaisuja ja sivistyneen, vauraan kansantalouden vastuuta maailman köyhimmistä ja heidän tulevaisuudestaan. Se on meidän etumme pidemmällä aikajaksolla. Se on myös oikein.

Rajut leikkaukset kehitysavusta tarkoittavat sitä, että tuhannet lapset kehittyvissä maissa ovat menettämässä mahdollisuuden oppia lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan eli oman elämänsä rakentamisen eväät.

Maapallon sotia ja verilöylyjä – myös Euroopassa – voidaan estää tai ainakin vähentää. Se vaatii sen, että rikkaammat valtiot toimivat oikeudenmukaisesti eivätkä vie toivoa paremmasta. Suomella ja muilla länsimailla on varaa oikeudenmukaisuuteen ja toivon lisäämiseen.

Hyvät ystävät!

Eurooppalainen todellisuus muuttui vuoden 2015 syyskesällä. Välimeren yli on pyrkinyt ja pyrkii edelleen sadoin tuhansin hädässä olevia ihmisiä.

Tuhansittain näitä turvaa hakevia ihmisiä on kuollut ja kadonnut vaarallisella matkallaan Eurooppaan.

Ilmaston lämpeneminen ja sen vaikutukset tulevat olemaan iso pakolaisuutta tulevaisuudessa synnyttävä tekijä. Kuivuudesta seuraava ruuan ja juomaveden puute tulee ajamaan ihmisiä hakemaan turvaa myös Euroopan lähellä.

Tilanteen ratkaisu ei voi olla rajojen sulkeminen.

SDP ajaa voimakkaasti yhteisiä eurooppalaisia toimia, jotta turvaa hakeville ja tarvitseville ihmisille voidaan tarjota säällinen elämä. Se vaatii yhteisiä eurooppalaisia pelisääntöjä ja voimavaroja tilanteen hallinnan ja tänne jäävien pakolaisten elämisen edellytysten turvaamiseksi.

Hyvät Toverit!

Kuten todettua, me olemme osa sosialidemokraattista kansainvälistä liikettä Euroopassa ja maailmassa.

Sotien runtelemassa Euroopassa nähtiin, että valtioiden välisiä jännitteitä voidaan vähentää ja kansalaisten hyvinvointia edistää valtioiden sitoviin sopimuksiin perustuvalla ylikansallisella vallankäytöllä.

Syntyi rauhan unioni, Euroopan Unioni, jonka ytimessä me monessa suhteessa olemme.

Euroopan Unioni on taloudellisen kasvun ja vahvistuvan työllisyyden aikana näyttäytynyt meistä monille lähes yhdentekevänä, hieman byrokraattiselta ja turhilta tuntuvilta säännöillään ärsyttävänä kokonaisuutena. Harvemmille on syntynyt syvempää suhdetta. Tästä osoituksena voi todeta hyvin alhaisen äänestysprosentin, kun suomalaisia meppejä on valittu.

Samanlainen suhtautuminen EU:hun on ollut tavallista myös muiden jäsenmaiden kansalaisten keskuudessa.

Finanssikriisin seurauksena kaikki tämä muuttui lähes yhdessä yössä.

Eurooppalaisten talouksien ongelmat, jättityöttömyys ja eurooppalaisen elinkeinorakenteen murros yhdistettynä tiukkaan talouskuriin ja päättämättömyyteen panna täytäntöön aikaansaatujakin päätöksiä loivat pohjaa populististen, nationalististen liikkeiden vahvistumiselle. Tätä on vahvistanut myös miljoonien ihmisten liikehdintä Lähi-Idän ja Afrikan Sarven alueelta hakemaan turvaa Euroopasta.

Viimeistään nyt, Brexitin jälkeen jäsenvaltioissa ja eurooppalaisten päätöksentekijöiden kesken on havahduttu pohtimaan, missä on menty vikaan ja miten tästä eteenpäin. Miten ja mihin suuntaan Unionia kehitetään ja miten jäsenvaltioiden kansalaisten keskuudessa luottamusta ja hyväksyntää EU:n osalta voisi vahvistaa?

Populistiset, nationalistiset liikkeet Euroopassa käyttävät tätä tilaisuutta ja neuvottomuutta hyväkseen vaatimalla muita jäsenvaltioita seuraamaan Britannian esimerkkiä.

Hyvät Toverit!

Unionista eroaminen, Unionin hajoaminen tarkoittaisi vakavaa lisäuhkaa turvallisuuden lisäksi talouden kehitykselle. SDP sanoo selkeästi ei Fixitille ja vaadimme, että myös muut puolueet Suomessa ovat kannassaan yhtä selkeitä.

Me haluamme olla rakentamassa ja kehittämässä eurooppalaista yhteistyötä ja Euroopan Unionia. Nyt on aika yhteisen pohdinnan kautta rakentaa kestävämpää, toimivampaa yhteistoimintaa, ei repiä raunioiksi kymmenien vuosien kuluessa rakentunutta yhteisöä.

Aivan ytimessä on valinta Unionin kehittämisen suunnasta. On ratkaistava, lähdemmekö viemään yhteistyötä yhdentymistä syventävään ja laajentavaan suuntaan.

Onko siis järkevää siirtää entistä laajemmin asioita kaikilta jäsenvaltioilta yhteisten päätöksentekoelimien päätettäväksi ja mitkä tällaisia asioita olisivat? Onko eurooppalaisten ihmisten, siis myös suomalaisten etujen mukaista vahvistaa yhteisen päätöksenteon piirissä olevien asioiden osalta parlamentin, komission tai neuvoston taikka jonkun näistä valtaa? Sanalla sanoen siis suunnata enemmän kohti eurooppalaista liittovaltiota.

Vai onko järkevää pitäytyä EU:n agendalla nyt olemassa olevassa asioiden kokonaisuudessa tai jopa supistaa sitä? Onko järkevää, että EU:ta kehitettäessä kaikki jäsenvaltiot eivät etene samaan tahtiin? Näinhän osassa asioista, mm. rahaliiton ja poliisiasioiden yhteistyössä on edetty. Tämä erilaisten kehityskehien malli tuottaa eri tahtiin eri asioissa kehittyvän Euroopan.

Hyvät Toverit!

Tätä pohdintaa varmasti käydään Berliinissä, Roomassa ja Pariisissa. Sen on syytä alkaa jäsentyneesti ja analyyttisesti myös meidän keskuudessa. Kansalaiset tulevat sitä pika pikaa meiltä kysymään. Kysymys on siitä, mihin suuntaan EU:ta kehitetään. Suomen johtavalla Eurooppa-puolueella, tulevalla pääministeripuolueella on oltava selkeä ja perusteltu vastaus kansalaisille.

Hyvät toverit,

Kaikessa tässä pohdinnassa on pidettävä mielessä, miksi EU on olemassa. Se on rauhanprojekti.

Hyvät Toverit!

Ilmaston lämpeneminen on ihmiskunnan kohtalonkysymys. Jos elämä maapallolla ei olisi mahdollista, muilla asioilla ei ole merkitystä. Energialoikka uusiutuviin ja päästöttömiin energiamuotoihin on tehtävä nopeasti.

Olen sanonut useaan otteeseen, että Suomi voi olla tässä todella merkittävä tekijä. Me voimme olla maailman johtava maa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa.

Teollisuuden puhtaudesta voi rakentaa päästöttömän maapallon vientituotteen. Tämä vaatii poliittista tahtoa, mikä onneksi on uusiutuva luonnonvara.

Pariisin ilmastosopimuksen hyväksyminen oli historiallinen päätös. Me sosialidemokraatit edellytämme sen täysimääräistä toimeenpanoa niin Suomessa, Euroopassa kuin koko maailmassa.

Ympäristön pilaantuminen on näkynyt pitkään Suomen lähialueilla. Itämeri on maailman saastunein meri. SDP kantaa Itämerestä huolta. Tarvitsemme toimia rantavaltioiden yhteistyön tiivistämiseksi sekä maatalouden ympäristötukien ehtojen ja tason uudistamista, jotta tuet ovat ravinnepäästöjen ehkäisemiseen ja vesien suojeluun kannustavia.

Hyvät toverit,

Kun SDP:n johdolla perustettiin ympäristöministeriö vuonna 1983, korostimme alusta alkaen, että ympäristö ei ole mikään irrallinen saareke. Yhteiskunta on kestävällä pohjalla, kun kaikki sen toiminnot ovat tehokkaita ja säästeliäitä, kierrättäviä ja uusiutuvia.

Palapelin kaikkien palojen pitää sopia yhteen: energiankäyttö, liikenne ja asuminen, kaupunkirakenne, palvelut ja teollisuus. Kestävä talous on kokonaisuus.

Tärkein osa tässä kokonaisuudessa on kiertotalous.

Se tarkoittaa hyvin suunniteltua tuotantoa, jossa materiaalin koko elinkaari on mietitty jo suunnitteluvaiheessa. Tuotteet kierrätetään, käytetään uudelleen ja valmistetaan uudelleen. Yhden jäte on toisen raaka-aine. Mitään ei hukata. Kaatopaikkoja ei rakenneta enää yhtään. Tämä sopii hyvin sosialidemokraattien ympäristöpolitiikan tavoitteisiin.

Tässä ei itse asiassa ole mitään uutta. Aika monessa vähävaraisessa työläisperheessä on pantu talteen jokainen pahvilaatikko ja kahvipakettien foliot. Vanhasta on tehty uutta. Ja metsäteollisuudessa on jo 1970-luvulla osattu suljetun vesikierron hyödyt. Nyt tämä kaikki osaaminen pitää vain ulottaa koko yhteiskunnan tasolle.

Näkökulmaa pitää muuttaa kahdella tavalla. Jätteiden osalta emme yritä enää ratkoa pakollisia ongelmia mahdollisimman halvalla, vaan tavoittelemme kiertotalousratkaisuilla suurinta mahdollista hyötyä, liikevaihtoa ja työllisyyttä.

Kiertotaloudessa on Suomen teollisuuden tulevaisuus.

Suomella on mahdollisuus noin kahden miljardin euron arvonlisään ensi vuosikymmenen lopussa. Siinä on aito kilpailukykyloikka.

Nyt on aika ajatella kokonaisuutta. Samaan aikaan, kun Suomessa tehdään asioita säästeliäämmin ja puhtaammin, maailman suurkaupungeissa on valtava kysyntä kestäville ratkaisuille. Olen puhunut tästä pitkään, ja aion myös jatkaa, sillä nämä markkinat ovat ihan kohta 1500 miljardin euron arvoiset vuosittain. Jos Suomi saa puhtaan teknologian markkinoista vain yhden prosentin siivun, se lisää meidän vientiämme neljänneksellä, ja työpaikkoja tuhansilla, ellei kymmenillä tuhansilla.

Suuret asiakkaat tahtovat suuriin tarpeisiinsa suuria kokonaisuuksia. Tätä varten esitimme viime syksyn yrittäjäpaketissamme vientiveturijärjestelmää, jossa isot ja pienet yritykset liittyvät yhteen ja tarjoavat kokonaisurakoita. Jälleen on ajateltava isommin, rohkeammin ja kunnianhimoisemmin – muuten ei maailmassa menesty.

Ilmastovastuu, globaali etiikka ja huoli tulevista sukupolvista velvoittavat meitä. Mutta ympäristön ja teollisuuden vastakkainasettelu kannattaa haudata lopullisesti. Kun puhdistamme maailmaa, saamme työtä ja hyvinvointia Suomeen.

Niin, hyvät Toverit!

SDP menestyy, kun tulevaisuus on meidän mukavuusalueemme ja ajattomat arvomme ohjaavat toimintaamme.

Meidän tulee ymmärtää muuttuvaa maailmaa ja sen myötä kansalaisten muuttuvia tarpeita. Meidän on kyettävä ennakkoluulottomasti arvioimaan aiempia ratkaisujamme. Suomen tulevaisuus edellyttää meiltä ankaraa työtä ja pohdintaa. Sivistys ja työn muutos ovat tämän pohdinnan keskiössä.

Pikapyrähdykset eivät nyt riitä. Periaateohjelmatyömme antaa hyvän pohjan ja lähtökohdan pitkäjänteiseen yhteiskunnan kehittämiseen.

SDP:n tulee olla suomalaisen sivistyksen sekä työelämän parantamisen suunnannäyttäjä, kun Suomi kääntyy 2020-luvulle.

Kiitos ja antoisaa risteilyn loppuosaa.