Feldt-Ranta: Kiitos Kokkila ja selväjärkisyys!

SDP:n kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta kiittää Elinkeinoelämän keskusliiton hallituksen puheenjohtaja Ilpo Kokkilaa järkevyydestä Libera-kohun keskellä. Kokoomusta lähellä oleva ajatuspaja Libera julkaisi torstaina raportin ”Umpikujassa? – aika on ajamassa ammattiyhdistysliikkeen ohi”.  Sen mukaan ammattiyhdistysliike on yhteiskunnallisen kehityksen jarru.

Kokkila puolestaan totesi ay-liikkeen olevan realiteetti, joka on nähtävä resurssina (Demokraatti 7.6.2013).

– Kokkilan kommentti antaa toivoa siitä, etteivät paperin sisältämät ideat ole vielä saaneet merkittävää jalansijaa, vaan myös Etelärannasta löytyy yhä arvostusta vakaata, yhdessä sopivaa kulttuuria kohtaan.

Feldt-Ranta uskoo, ettei aika ole ajanut ohitse sopimisen kulttuurista; päinvastoin.

– Yksi Suomen parhaista kilpailueduista on vahva yhteiskuntarauha, jonka takaavat työmarkkinakonsensus ja ehtojen yhdessä sopiminen. On ikävä huomata, että eräät tahot pyrkivät tietoisesti murentamaan tämän voimavaran. Pidän erittäin tervetulleena Kokkilan julkista irtisanoutumista Liberan linjasta.

Libera-ajatuspajan taustalla on Elinkeinoelämän Keskusliiton konkareita. Liberan palkkalistoilla ovat muun muassa kokoomuksessa vaikuttavat Elina Lepomäki ja Wille Rydman. Molemmat olivat viime eduskuntavaaleissa kokoomuksen ehdokkaina. Liberaa rahoittaa muun muassa pankkimies Björn Wahlroos.