Filatov: Mistä Sipilä aloittaisi kymmenien tuhansien vähennykset?

Kansanedustaja, SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Tarja Filatov kaipaa konkretiaa keskustan puheenjohtaja Juha Sipilältä.

– Sipilä sanoo, että Suomella on kymmeniä tuhansia turhia virkamiehiä. Väite on niin kova, että soisi hänen konkretisoivan. Mistä hän aloittaisi virkamiesten vähennykset? Keitä ne harmaat byrokraatit ovat, joita aina halutaan vähentää?

– Sipilän mukaan valtiolla ja kunnilla on töissä 530 000 suomalaista. Näistä noin 260 000 on töissä kuntien sosiaali- ja terveydenhuollossa, Filatov muistuttaa.

– Haluaako Sipilä pikaisesti kuntien pakkoliitoksia, jolloin voidaan puuttua hallintovirkamiehiin? Haluaako hän vähentää julkisen sektorin työntekijöitä; opettajia, sairaanhoitajia, lähihoitajia, poliiseja vai ketä?  Filatov kysyy.

Filatovin mukaan on aina helppoa sanoa, että vähennetään julkiselta puolelta, mutta vaikeampi osoittaa sellaista kohdetta, josta halutaan vähentää.

– Julkisen sektorin suhteellinen kasvu johtuu tulojen pienentymisestä, ei julkisen sektorin menojen suuresta laajentumisesta. Tärkeintä on käyttää varat viisaasti ja vaikuttavasti. Vielä tärkeämpää on saada lisää työllisyyttä, jolloin yhteisin varoin rahoitettujen ja tuotettujen palvelujen kantokyky säilyy, Filatov toteaa.

Valtion tuottavuus /vaikuttavuusohjelma on vähentänyt valtion virkamiehiä.

– Joissain tilanteissa olemme jopa liiaksi siirtyneet ”konsulttivetoiseen kehittämiseen”, jonka vuoksi kokonaisuus kärsii, Filatov sanoo.

Lähihistoria osoittaa, että Suomen ja Ruotsin julkisen sektorin laajuus ei ole ollut este voimakkaalle talouskasvulle tai ylijäämäisille budjeteille.

Valtion budjetti kääntyi alijäämäiseksi vuonna 2009, kun Suomen bruttokansantuote romahti peräti 8,5 prosenttia. Ennen tätä meillä oli 11 vuotta ylijäämäiset budjetit ja velkaa vähennettiin lähes säännönmukaisesti. Ruotsissa talous kasvaa, vaikka sen julkinen sektori on Suomea suurempi.