Harakka: Suomi tarvitsee jo seuraavan hallituksen

Ajankohtaista, Vappu 10:11

Timo Harakka

Suomen 100-vuotisteema on ”yhdessä”. Ikävä kyllä Sipilän hallitus on kahden vuoden ajan repinyt suomalaista yhtenäisyyttä ja heikentänyt keskinäistä luottamusta. Kaverikapitalismi ja julkisten palveluiden julkiset leikkaukset ovat siirtäneet miljardeja veronmaksajilta firmojen taskuun. Tällainen politiikka on suosinut Euroopassa populismia, muukalaisvastaisuutta ja äärioikeistoa.

– Sipilän hallitus, jossa EU-politiikka on luovutettu EU-vastaisille voimille, on yhä selvemmin osa Euroopan ongelmaa kuin osa ratkaisua, Timo Harakka totesi vappupuheessaan Hyvinkäällä ja Järvenpäässä.

Puoliväliriihi osoitti vastaansanomattomasti, että Sipilän hallituksen eväät on jo syöty.

– Se muistuttaa perheemme autoretkiä, jossa pienet lapset kyselevät puolimatkassa, joko ollaan perillä. Vastuullisen kuskin tehtävä on kuljettaa auto perille asti. Sipilä on sen sijaan pysäyttänyt Suomen ja hypännyt ratista pois. Heikko hallitus ei kykene mihinkään uudistuksiin. Suomella ei ole varaa odottaa kahta vuotta tyhjin toimin, Harakka sanoi.

– Sipilä, Orpo ja Soini ovat luvanneet, että velaksi eläminen loppuu. He päättivät, että näin tapahtuu seuraavan hallituksen aikana.

– Sipilä, Orpo ja Soini lupasivat korjata koulutuksen ja innovaatioiden leikkaukset. Näin tapahtuu vasta seuraavan hallituksen aikana.

– Sipilä, Orpo ja Soini tavoittelivat työllisyysasteen nostoa 72 prosenttiin. Se ei onnistu tämän hallituksen toimilla. Työ jää seuraavalle hallitukselle.

– Sipilä, Orpo ja Soini eivät pystyneet perhevapaauudistukseen. Sekin jää seuraavalle hallitukselle, samoin sosiaaliturvan uudistus ja sote-uudistuksen toteutus.

– Mitä siis Suomi tarvitsee tässä ja nyt? Suomi tarvitsee jo seuraavan hallituksen.”

Seuraavan hallituksen sitouduttava oppimismiljardiin

Erityisen vahingollisia ovat leikkaukset Suomen tulevaisuudesta: koulutuksesta, tutkimuksesta ja tuotekehityksestä. Ammatillisien koulutuksen supistukset vaarantavat alueellisen tasa-arvon – melkoinen suoritus keskustapuolueelta. Tekesin leikkauksia lievennettiin silmänlumeeksi: tällä hallituskaudella innovaatioiden tukea heikennetään melkein puolella miljardilla.

Harakka esittää, että seuraava hallitus kääntää kurssin sitoutumalla ”oppimismiljardiin”.

– Osaamisperusteinen kasvu edellyttää satsauksia niin varhaiskasvatukseen kuin korkeakoulutukseen, niin perustutkimukseen kuin yritysten innovaatiotukeen.