Hukattujen mahdollisuuksien budjetti ei riitä – tarvitaan lisäelvytystä

SDP vaatii hallitukselta lisäelvytystä. Puheenjohtaja Jutta Urpilaisen mukaan vaalivuonna 2007 tehdyt ratkaisut määrittävät edelleen hallituksen politiikkaa, vaikka talous- ja työllisyystilanne on täysin toinen.

– Hallitus ei ole päivittänyt talouspolitiikkaansa vastaamaan muuttuneita olosuhteita. Talouskasvun käynnistämiseksi elvytystä on syytä jatkaa voimallisemmin kuin hallitus esittää. Hallituksen esitykseen nähden tarvitaan noin miljardin euron lisäelvytys.

Työttömyyden kasvun pysäyttäminen on SDP:lle ykkösasia. SDP:n vaihtoehto hallituksen talouspolitiikalle koostuu neljästä toimenpidekokonaisuudesta. Puolue esittää rahaa investointeihin, kunnille ja työllisyyden hoitoon. Lisäksi heikoimmassa asemassa olevien toimeentulo on turvattava.

– Investoinnit työllistävät tehokkaammin kuin verojen alentaminen. Kuntien tukeminen turvaa palvelut sekä torjuu kunnallisveron korotukset. Aktiivinen työvoimapolitiikka auttaa ihmisiä työllistymään uudelleen sekä estää pitkäaikaistyöttömyyden syntymistä. Oikeudenmukaiset veroratkaisut ja tulonsiirrot auttavat heikoimmassa asemassa olevia yli taantuman.

– SDP esittää lisäksi kuntasopimuksia, joilla vältetään irtisanomiset ja lomautukset. Puolueiden tulisi sopia kunnissa, ettei lomautuksia ja irtisanomisia käytetä taloustilanteen korjaamiseksi, että kuntien investointitoiminta pidetään kohtuullisena ja palvelujen laadusta ei tingitä. Näillä yhteistoimilla voimme päästä ulos taantumasta ja samalla huolehtia siitä, etteivät maksajiksi jää yhteiskuntamme heikoimmat.

”Hukattujen mahdollisuuksien budjetti”

Urpilaisen mukaan työllisyyden hoidon määrärahat, kuntien palveluiden rahoitus ja ylisuuret veronalennukset perustuvat vaarallisella tavalla määrin menneen maailman toivekuviin.

– Hallituksella on sen oman kriisitietoisuuden syntymisestä saakka ollut vuosi aikaa räätälöidä talouspolitiikkansa uusia oloja vastaavaksi. Edessämme on kuitenkin ”hukattujen mahdollisuuksien budjetti”.

Työllisyyden ja kuntatalouden kannalta tarpeelliset rahat ovat valuneet verojen keventämiseen. Urpilainen muistuttaa hallituksen keventäneen veroja jo 3500 miljoonalla eurolla. Se on yli 1500 miljoonaa enemmän, kuin mitä hallitusohjelmassa edes luvataan.

– Kokonaisuutena voidaan todeta hallituksen holtittoman veropolitiikan vaarantavan hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen. Ideologinen verojen keventäminen on rapauttanut tulopohjaa, jota nyt paikataan valtavalla velanotolla.

Urpilaisen mielestä laman jälkeen on tarve julkisen talouden tasapainottamiseen.

– Pidän selvänä, että tarvitsemme julkisen talouden tervehdyttämistoimia, mutta niiden aika on vasta kun talouskasvu on saatu vakaalle perustalle.

SDP julkaisee oman yksityiskohtia sisältävän vaihtoehtobudjettinsa marraskuussa.

Lue Jutta Urpilaisen eduskunnan lähetekeskustelussa pitämä puhe täältä.