Jungner: Kokoomus on unohtanut markkinatalouden

SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungner painottaa, että Suomen Eurooppaan menevä tuki käytetään siihen, että kriisimaat maksavat sijoittajille takaisin huippukorkoisia lainojaan. Sijoittajat tekevät näin merkittäviä voittoja suomalaisten veronmaksajien rahoilla. Jungnerin mukaan tämä ei ole oikein, eikä markkinataloutta.

Kokoomuksen varapuheenjohtaja Sampsa Kataja muistuttaa SDP:tä viime kesän päätöksestä, jolla SDP hyväksyi väliaikaisen vakausvälineen perustamisen. Jungner haluaa muistuttaa Katajaa siitä, että jo tuolloin SDP asetti ehdon sijoittajavastuun toteutumisesta. SDP edellytti, että sijoittajien vastuu toteutetaan joka kerta, kun vakausvälinettä käytetään. Jokaisesta apupaketista päätetään ja sovitaan erikseen ja jokaisen apupaketin yhteydessä on mahdollista sopia erikseen myös sijoittajien vastuusta.

SDP:n esittämä hallittu velkajärjestely on Euroopassa laajasti ehdotettu ja laajasti hyväksytty tapa ratkaista Euroopan finanssikriisi. Mitä pidempään Kokoomus härkäpäisesti kieltäytyy kuuntelemasta asiantuntijoita, sitä suurempi on suomalaisille veronmaksajille aiheuttettu vahinko.

Kuntien eläkevakuutuksen KEVAn hallituksen puheenjohtajana Sampsa Kataja on lisäksi myös jäävi kommentoimaan Euroopan finanssikriisiä. KEVAlla on, poiketen muista suomalaisista sijoittajista, merkittävä riskisijoitus Kreikassa. Kataja esiintyy suomalaisille oppimestarina ja yrittää samalla peittää omia virheitään suomalaisten veronmaksajien piikkiin.