Jungner: Suomen uusi linja suomalaisen veronmaksajan turvana

Vanhasen hallitus avasi Pandoran lippaan keväällä 2010, kun Suomi lähti tukipolitiikan tielle ilman vakuuksia ja ilman yksityisten sijoittajavastuuta. Nykyinen hallitus käänsi Suomen linjan Euroopan velkakriisin hoidossa parempaan suuntaan.

– Hallitus on saanut vuodessa paljon aikaan. Vakuudet ja sijoittajavastuu tapahtui Suomen uuden linjan mukaisesti. Valtiovarainministeri Urpilaisen sinnikäs työ tunnustetaan Euroopassa. Suomen asema on EU:ssa jälleen vahva, painotti Mikael Jungner Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuorossa. Hallitus vastasi tänään eduskunnassa välikysymykseen Suomen kokonaisvastuista euroalueen talouskriisissä.

Maaliskuun lopussa euroryhmä päätti euroalueen palomuurien vahvistamisesta, jolla lisättiin kriisinhoidon uskottavuutta. Palomuuripäätös ei lisää Suomen vastuita. Tämän päätöksen jälkeen Kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n lähti mukaan omalla palomuurillaan.

– Suomen vastuut pysyvät sekä väliaikaisessa että pysyvässä mekanismissa entisellään. Mikäli väliaikaista rahoitusvakausmekanismia ERVV:tä joudutaan edelleen käyttämään euroalueen jäsenmaiden tukemiseen, Suomi vaatii ja saa takausosuudelleen vakuudet. Tämäkin on hyvä asia, selvensi Jungner puheessaan.

Heinäkuun alusta saamme käyttöön pysyvän vakausmekanismin EVM:n. Tämä uusi työkalu vähentää Suomen riskejä. Jos tuettava valtio ei mahdollisesti pysty maksamaan kaikkia lainojaan takaisin, leikataan silloin ensin yksityisiä velkoja. Suomen saatavat EVM:n kautta ovat etuoikeutettuja heti IMF:n jälkeen.

– Jos siis uhka toteutuu, saa Suomi omansa ensin päältä pois. Tämä on Suomelle arvokas suoja riskejä vastaan, tarkensi Mikael Jungner.