Kumpula-Natri: Katse faktoihin

Suuren valiokunnan puheenjohtajan Miapetra Kumpula-Natrin (sd) mielestä eilisestä korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) päätöksestä kimmonnut vakuuskeskustelu pyörii sivuraiteilla.

– Nyt keskustellaan aidan seipäistä, ei itse aidasta, Kumpula-Natri toteaa.

– Fakta on se, että huhtikuun lopussa vakuustilillä oli 870 miljoonaa Kreikalta ja 293 miljoonaa Espanjalta eli 1,163 miljardia euroa yhteensä. Nämä on sijoitettu viiden korkeimman luottoluokituksen omaaviin euroalueen velkakirjoihin, Kumpula-Natri toteaa.

– Suomalaisten veronmaksajien riskien rajaus on vakuuksien ydin. Jos Kreikka tai Espanja eivät pysty lainaansa maksamaan, vakuustilin hallinto-oikeus siirtyy Suomelle, Kumpula-Natri lisää.

– Asiakirjojen salaus ei ole ollut alun perinkään Suomen toivomus. Avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen on KHO:n tulkinnan mukaan lähtökohtaisesti laajennettava yleiseksi ohjeeksi ja Espanjan vakuussopimuksen kohdallakin asiakirjojen julkisuus kannattaisi avata niin nopeasti, kuin se Suomen puolelta on mahdollista, Kumpula-Natri toteaa.