Kymäläinen vapun avauksessa: Hallituksen luonne paljastuu

Suna Kymäläinen

Juha Sipilän hallituksen todellinen luonne alkaa paljastua. Emme olisi viime vappuna kyenneet edes kuvittelemaan mitä meillä on edessä.

Kansanedustaja Suna Kymäläinen

Vappupuhe aatonaattona pe 29.4.2016 klo 17.30 Ruokolahdella

(muutokset puhuttaessa mahdollisia)

Hyvä vappuun valmistautuva juhlaväki

Hallitus toimii pääministerinsä opein kuin Oulujoen huopaajat. Suunta on hukassa, kurssi kateissa, pöytätavat pöyristyttävät.

Hallituksen esitykset ovat joutuneet järjestäin suuren kritiikin kohteeksi. Niistä puuttuvat järjestelmällisesti vaikuttavuusarvioinnit, tasa-arvovaikutusten arvioinnit, lapsivaikutusten arvioinnit. Nämä kaikki ovat lakisääteisiä lainvalmisteluun olennaisesti liittyviä asiakokonaisuuksia – jotka niissä tulee olla.

Röyhkeimmät ovat olleet perustuslainvastaisia. Tämän vuoden talousarvioesityskin hipoi laillisuuden rajamaita täydellisyysperiaatteen näkökulmasta.

Ei tiennyt suomalainen äänestäjä viime keväänä mihin kelkkaan hyppäsi. Nyt tehdään rajua, ideologista hyvinvointivaltion alasajoa ja ulosliputusta – jossa lompakon paksuus vaikuttaa siihen, millaisia palveluja, hoivaa, hoitoa, koulutusta on mahdollista saada.

Hyvät kuulijat

Yhdenkään puolueen ohjelmassa ei ole ollut tällaista ihmiskoetta suomalaisella yhteiskunnalla – ”Saat mitä tilaat” kuului yhden hallituspuolueen slogan eduskuntavaaleissa vuosi sitten. Todellisuudessa kukaan ei tilannut sitä, mitä nyt tapahtuu ja tarjotaan. Vuosi sitten luettuani SSS-hallituksen ohjelman, kirjoitin, että olen huolissani, siitä miten Suomi ja suomalaiset tulevat selviämään tämän hallituksen aikana ja sen jäljiltä. Mutten minäkään osannut silloin nähdä ja pelätä näin kovaa politiikkaa.

Arvot ovat palanneet määrittämään politiikkaa. Nykyinen hallitus haluaisi toteuttaa vaalikauden aikana puhtaan ideologisen uudistuksen, jossa markkinat ovat voima johon uskotaan ja joka määrää suunnan.

Ainakin pieni lapsi, opiskelija, työtön, perheen äiti tai isä, yksinäinen, pienipalkkainen, asuntovelkainen, eläkeläinen, vammainen tai sairas, on tämän vuoden aikana joutunut leikkausten kohteeksi ja taloustalkoisiin osallistuvien joukkoon.

Köyhyys kasvaa, vaikka tiedetään, että köyhyys luo syrjäytymisuhan ja yhteiskunnalle suurimmat kustannukset syntyvät juuri syrjäytyneistä. Sen sijaan ne, joilla rahaa ja valtaa jo on, ovat olleet huomion kohteina. Kaikki julkinen tahdotaan alasajaa ja tilalle halutaan yhtiöitä, työehtosopimuksia tahdotaan heikentää, mutta toisaalta mahdollisuuksia piilottaa omaisuus holdingyhtiöihin, verokuoriin tai muihin verotusta pakeneviin järjestelmiin tuetaan. He, joilla on omaisuutta, ovat erityissuojeluksessa. Vuoden aikana tapahtunut on mitä pahinta demokratian halveksuntaa ja ylimielisyyttä.

Hyvät ystävät

Nyt on tapahtumassa suuri hyvinvointivaltion muunto markkinavetoiseksi yhteiskunnaksi, jossa aiheuttaja maksaa ja yhteisvastuuta kavennetaan. Tämä on ollut käynnissä tämän hallituksen alkumetreiltä lähtien, ja pala palalta on käynyt selväksi, että hallitus ajaa todella suurta järjestelmän muutosta.

Yksi esimerkki tästä on Metsähallituksen yhtiöittäminen, jossa talouden arvoille alistettiin luonnonsuojelu, vapaa-ajan käyttö ja joka miehen oikeudet rajaamalla ympäristöministeriön vaikutusvalta näiden ulkopuolelle.

Tuorein esimerkki on väylien yhtiöittäminen, jossa verovaroin maksetut väylät – vesiväylät, raiteet, maantiet – siirretään yhtiöön ja väylien käytöstä aletaan periä maksua käytön mukaan. Verotus ei olisi enää keino, joilla väyliä ylläpidetään ja uusia rakennetaan. Ajatuksena on, että aiheuttaja maksaa, ja jos lompakosta ei löydy varoja, ei voi myöskään liikkua. Tämä hallituksen valinta on outo.

Sote-uudistuksessa hallituksen suurena valinnanvapautena esittämä malli on käytännössä raha seuraa potilasta -malli. Siinä asetetaan samalle viivalle julkinen ja yksityinen sektori. Samalle viivalle asettaminen on puhtaasti poliittinen päätös ja samalla suomalainen, tämän hallituksen päätös, johon maailmalta ei löydy vertailukohtaa. Hallitus olisi voinut päättää toisin, jolloin julkinen sektori olisi edelleen ollut, ei vain järjestäjänä vaan myös päätuottajana ja jota yksityinen ja kolmas sektori täydentäisivät. Hallitus valitsi kuitenkin täysin toisenlaisen, myös Ruotsin mallista poikkeavan linjan. Hallitus asettaa yksityisen sektorin täsmälleen samalle viivalle kuin julkisen sektorin. Keskusteluun liittyvät vahvasti käyttäjämaksut, joihin hallitus on jo todennut tulevan merkittäviä muutoksia korotuksen muodossa.

Kun hallitusta kritisoitiin eduskunnan kehyskeskustelussa lisäleikkausten kohdentamisesta yhteiskunnassa heikoimmassa asemassa oleviin, ulkoministeri Soinin reaktio oli, että nyt päästään tilanteeseen, jossa aiheuttaja maksaa. Tämä tarkoittaa, että enää ei verotuksen kautta olisi yhteisvastuuta ja kompensoivaa vaikutusta.

Jätin eilen hallituksen vastattavaksi kirjallisen kysymyksen Suomen huonosta minimitoimeentulosta, jota hallituksen päätökset edelleen heikentävät. Haluan hallituksen vastauksen siihen, miksi se edelleen heikentää kaikkein heikoimmassa asemassa olevien tilannetta, vaikka Suomi joutui matalasta toimeentuloturvasta jo viime vuonna Euroopan neuvoston tarkkailulistalle. Perusturva ei nyt täytä Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan vaatimuksia, hän perustelee.

En ymmärrä hallituksen politiikkaa, joka lisää köyhyyttä ja kurjistaa kurjimpia. Nytkö Suomea ajetaan maailman kartalle leipäjonojen saaristona? Vaikka tiedetään, että syrjäytymisen kustannukset ovat suuret ja että syrjäytyminen on suuri sisäisen turvallisuuden riski.

Hyvät itsenäisen Suomen yhdeksän kymmenenteen kahdeksanteen vappuun valmistatuvat

Hallitus pelaa kaksilla korteilla unohtaen köyhät. Jo nyt on viestitetty ruokakassien jakajilta, että heiltä loppuvat resurssit eli ruoka. Mitä tapahtuu sitten kun edes ruokaa ei enää jaeta? Toisaalta hallitus on hokenut, ettei veroja koroteta. Mutta pelkästään päivähoitomaksujen korotusten kahden keskituloisen ja päivähoitoikäisen lapsen vanhempien veroa vastaava kiristys on puoli prosenttia per pää. Tästä on oikein sanominen vaikutuksista kaukana.

Haluan kysymykselläni tietää, onko hallitus sitoutunut pohjoismaisen hyvinvointivaltion puolustamiseen vai onko se myymässä Suomen yksityisen voitontavoittelun murheelliselle alttarille. Jakaako hallitus kansalaiset A- ja B-luokan kansalaisiin?

Hallitus on myös suunnittelemassa taksiliikenteen vapauttamista kilpailulle. On syytä muistaa 80-luvun alun tavaraliikenteen vapauttaminen, joka ajoi pienet yksityiset liikenteenharjoittajat ahtaalle ja joka näkyy vielä tänä päivänäkin heidän liiketoiminnassaan. SDP on valmis purkamaan byrokratiaa ja kehittämään taksiliikenteen järjestelmää monin tavoin, esimerkiksi digitalisaatiota hyödyntämällä, mutta SDP ei ole valmis romuttamaan kansalaisten turvallista taksiliikennettä. SDP pitää myös tärkeänä, että taksiliikenteen elinkeinonharjoittajien mahdollisuudesta harjoittaa toimintaansa huolehditaan. Taksien kabotaasille on sanottava ei – aivan samoin kuin rekkaliikenteen ulosliputukselle. Muuten loppuvat kyydit harvaan asutuilta seuduilta ja esteettömiä takseja ei ole saatavilla kuin suurissa taajamissa.

Yrittämisessä ei ole mitään vikaa. Suomi tarvitsee yrittäjiä, jotka voivat tienata elantonsa ja luoda työpaikkoja. Olen huolissani erityisesti siitä, että monikansalliset suuryritykset valtaavat markkinat, tappaen pienet yritteliäät suomalaiset. Verovarat ja tuotot ajautuvat yhä kauemmas kotimaasta. Hyvänä esimerkkinä kun hallitus ajaa taitavasti kotimaisen yrittämisen edellytyksiä alas.

Brysselin monikansalliset lobbarit ovat hoitaneet hommansa Suomen hallitukseen loistavasti. Yhtäältä ministerit Timo Soini ja Anne Berner kimpassa päättivät viime kesäkuussa ulosliputtaa rekat – niin toisaalta ujutetaan lähetettyjen työntekijöiden direktiivin toimenpanolla samalle alalle täyttä pudotusta. Tämä on loistava esimerkki, jossa suomalaiset ja suomalaisen työn puolustajat, niin työntekijäjärjestö AKT ja työnantajien liitto ovat samalla asialla, toimiessaan yhtä jalkaa: Suomalaisen, Suomeen veron ja velvoitteensa hoitavien yrittäjien ja niiden työntekijöiden asialla.

En voi käsittää, mitä sädekehää tai ritarin miekkaa hallitus politiikallaan tavoittelee. Lisää osinkoja suljettuihin kuoriinsa vai peiteltyihin bulvaaniyhtiöihin? Ainakaan ne eivät näillä toimilla lisää Suomessa ja Suomeen verotettavaa toimintaa ja mikä tärkeintä – työtä. Sanoisin tämän olevan erittäin lyhytkatseista ja jopa epäisänmaallista.

Kiitos, että saan tehdä kansanedustajan työtä. Töitä totisesti riittää, voitte luottaa, että taistelu jatkuu, kuten olen luvannut.