Liikkeelle! Timo Harakka tavoittelee SDP:n puheenjohtajuutta – edessä on toiveikas tammikuu

Timo Harakka

SDP:n kansanedustaja Timo Harakka asettuu tavoittelemaan Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen puheenjohtajuutta Lahden puoluekokouksessa.

Lopullisen päätöksen taustalla oli lukuisien SDP:n puolueosastojen ja aktiivien pyynnöt asettua ehdokkaaksi. Ensimmäisen pyynnön esitti Harakan kotikaupungin Äänekosken sosialidemokraattisen yhdistyksen puheenjohtaja Seppo Ruotsalainen, jonka viesti Harakalle nähtiin tiedotustilaisuuden alussa.

– Viime viikkoina olen saanut ruohonjuuritasolta valtavan paljon kannustusta ja kannatusta, ja viimeistään useiden piirien puheenjohtajien julkinen tuki on saanut minut ymmärtämään, että SDP tarvitsee puheenjohtajavaalin, Harakka sanoo tiedotustilaisuudessaan Cafe Pirittassa Helsingin Hakaniemessä.

Vaikka SDP:n kannatus elpyy ilahduttavasti mielipidemittauksissa, Timo Harakka näkee puolueella suuria haasteita. Alle 50-vuotiaista vain 7,5 prosenttia kannattaa SDP:tä ja vain 14 prosenttia suomalaisista pitää sosialidemokraatteja ”yhteiskuntaa uudistavana voimana”.

– Miksi asetun ehdolle? Siksi, että ei vain puolueen, vaan Suomen linja on kirkastettava. Siksi, että sosialidemokraattien on oltava tulevaisuuspuolue, joka vakuuttaa suomalaiset keväällä 2019, että meidän johdollamme Suomi astuu turvallisesti 2020-luvulle.

Kampanjan iskusana on ”Liikkeelle”. Timo Harakka haluaa puolueen, ajatukset ja näkemykset liikkeelle sekä Suomen liikkeelle nykyisestä katkeruuden ja vastakkainasettelun ilmapiiristä. Kampanja haluaa myös Suomen liikkeelle kohti muuta maailmaa, mihin muureja rakentava Suomen nykyhallituksella ei ole halua tai kykyä.

– Mutta vielä tärkeämpää on se, että teemme työtä liikkeelle. Omistaudumme sosialidemokraattiselle liikkeelle, liikkeen parhaaksi. Myös SDP:n on löydettävä uudelleen se johtoasema, joka sillä on ollut eurooppalaisena liikkeenä.

Timo Harakan mukaan SDP:n pitää vakuuttaa suomalaiset siitä, että se tunnistaa ne valtavat muutokset, jotka ravistelevat taloutta ja työtä, elinkeinoja ja hyvinvointia digitaalisessa maailmantaloudessa ja että se näkee myös ne maailmanpoliittiset järistykset, jotka heiluttavat myös Suomea.

Seuraavien viikkojen aikana Harakka avaa keskustelun siitä, mitä ratkaisuja SDP voi esittää Suomelle 2020-luvulla, ja millä se haastaa tämänhetkisen hallituksen näköalattomuuden ja heikot heitteille jättävän politiikan.

– Vastustajani ei ole Antti Rinne. Hän on tärkeä toverini, riippumatta siitä, kuka valitaan SDP:n puheenjohtajaksi Lahdessa. Sen sijaan haastan Petteri Orpon ja Juha Sipilän näkemyksen siitä, menestyykö Suomi tulevaisuudessa kurilla ja leikkauksilla, eriarvoistamalla ja eristymällä, vai onko meidän ainutlaatuinen vahvuutemme tasa-arvoinen markkinatalous, osaamisen ja osallistamisen Suomi, 2020-luvun menestystarina, Harakka päättää.