Mäkisalo-Ropponen hallituksen halpatyöesityksestä: Väärä suunta on muutettava

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n eduskuntaryhmä teki rinnakkaislakialoitteen hallituksen esitykseen lähetetyistä työntekijöistä, kun selvisi mihin lakiesitys johtaisi. Aloite on lähetekeskustelussa tänään eduskunnan täysistunnossa.

– Hallitus ajaa väärään suuntaan. Meidän oli pakko ottaa tämä kiinni, vaikka kyseessä onkin täytäntöönpanodirektiivin toimeenpano. Mutta niin vain on, että hallitus onnistui tämänkin kääntämään väärään suuntaan, perustelee lakialoitteen ensimmäinen allekirjoittaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

– Ei ole kuin vajaa vuosi, kun Timo Soini perusteli hallitustaivaltaan suomalaisen työn ja työehtojen takuumiehenä toimimista hallituksessa. Ja jo nyt ne lupaukset on unohdettu. Hallitus on direktiivin minimitoimeenpanolla synnyttämässä halpatyömarkkinoita Suomeen, sanoo työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Mäkisalo-Ropponen.

– Jos Suomeen tullaan töihin, niin tullaan sitten reiluilla työehdoilla. Vaikka kuinka tehtäisiin historian kokoomuslaisinta politiikkaa, hän jatkaa.

Erityisen pahasti hallituksen esitys runtelisi Suomen maantiekuljetusalaa.

– Me esitämme ketjuvastuun ulottamista samalla tavalla kuin rakennusalalla, myös maantiekuljetuksiin. Samaa mieltä ovat auto- ja kuljetusalan työntekijä- ja työnantajaliitot yhteisessä lausunnossaan. Jos hallituksen esitys toteutuu alkuperäisessä muodossa, suomalainen maantiekuljetusala joutuu todella tiukoille.  Siksi hallituksen esitys on tyrmättävä ja SDP:n oikea suunta on otettava direktiivin toimeenpanon perustaksi, joensuulainen Mäkisalo-Ropponen perustelee.

– Miksi hallitus haluaa vaikeuttaa suomalaisten maantieyrittäjien kilpailuasemaa? Muissa EU- maissa toimitaan toisin, Mäkisalo-Ropponen ihmettelee.