Pia Viitanen: Työttömille oikeus pitää asuntonsa

Sdp:n varapuheenjohtaja Pia Viitasen mielestä valtion on taattava ihmiselle oikeus pitää asuntonsa työttömyyden kohdatessa tai yrityksen mennessä nurin.Kotkassa SDP:n Kymen piirin tilaisuudessa puhuneen Viitasen mielestä työttömyyskriisin aikana on luotava ratkaisuja, joiden avulla työttömäksi joutuvien ihmisten tilannetta helpotetaan.

– Työttömyys on aina iso koettelemus, siksi vaikeuksissa olevia ihmisiä on tultava vastaan. Tehtaiden sulkiessa oviaan, saattaa käydä niin, että samassa perheessä työpaikka menee niin isältä kuin äidiltäkin. Monilla nuorilla perheillä on päällä isot asuntolainat, joiden kanssa tulee ongelmia. On kohtuutonta, jos työpaikan lisäksi menee kotikin alta.

Viitasen mukaan tähän päästäisiin mallilla, jossa valtio tulisi lainajärjestelyjen takaajaksi silloin, kun pankin kanssa ei ole päästy yhteisymmärrykseen lainajärjestelyistä.

Uuden takuumallin ohella Viitanen vaatii lisäresursseja velkaneuvontaan. Tällä hetkellä velkaneuvonnan voimavarat ovat täysin riittämättömät, mikä on taas yksi valitettava esimerkki siitä, että hallitus ei ole kriisitilanteen tasalla omissa toimissaan.

– Työttömiä on 77 000 enemmän kuin vuosi sitten, mutta työvoimapoliittisten toimien piirissä on 3000 ihmistä vähemmän. Jos halutaan, ettei tilanne riistäydy käsistä ja syrjäytyminen syvenny, on perusasia, että työttömyyden hallintaan liittyvät resurssit ovat riittävät.

Viitasen mielestä uusi valtion takuumalli asuntolainajärjestelyihin sekä velkaneuvonnan resurssien lisääminen olisivat helposti toteutettavia keinoja, joilla olisi iso merkitys työttömän ihmisen selviytymisen kannalta.