Rajamäki: Ministeri Koskisen siiryttävä hallitusohjelman linjalle!

Kansanedustaja Kari Rajamäki hämmästelee ministeri Koskisen (kok.) toimintaa kalastusasioissa.
– Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen esitti eilen Kalatalouden keskusliiton kalastusaluepäivillä, että kalastusalan neuvontajärjestöt, vapaa-ajankalastajia edustava Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö ja vesialueen omistajien neuvontajärjestö Kalatalouden keskusliitto tulisi yhdistää keskittämällä valtion kalastuksenhoitomaksuvarojen jakoa.

Koskisen mielestä kalatalouden kenttä selkeytyisi, kun samat tahot eivät toimisi useassa eri roolissa.

– Mitä ministeri oikein haluaa? Koetaanko vapaa-ajankalastajien oma järjestö vaaralliseksi, kun se ei kannata ministeriön esityksiä kalastusoikeuksien heikentämisestä. Vapaa-ajankalastuksen kenttä on selkeä, sillä kolme valtakunnallista vapaa-ajankalastusjärjestöä yhdistivät toimintansa samaan keskusjärjestöön jo vuosia sitten.

Epäselvyyttä kalastusalalla aiheuttaa Kalatalouden keskusliitto, joka samanaikaisesti ilmoittaa edustavansa sekä vesialueen omistajia, vapaa-ajankalastajia että ammattikalastajia, mutta käytännössä toimii vesialueen omistajien edunvalvojana. Vapaa-ajankalastajille järjestö tuli aikoinaan tutuksi pilkintäkortin ja myöhemmin läänikohtaisen viehekortin vastustajana. Viimeksi järjestö on ansioitunut vastustamalla kalastusoppaiden lupajärjestelmän parantamista.

– Kokeeko ministeri vapaa-ajankalastajien järjestön vaatimukset yleiskalastusoikeuksien kehittämisestä niin vaarallisiksi, että se olisi sulautettava osaksi Kalatalouden keskusliittoa, joka on tunnettu vapaa-ajankalastajien yleiskalastusoikeuksien vastustaja, Rajamäki kysyy.

Erityisesti Ministeri Koskiselle on syytä painottaa, että yhteinen hallitusohjelmamme edellyttää yleiskalastusoikeuksien sekä vapaa-ajankalastuksen kehittämistä ja laajentamista.