Salonen: Pienituloisten lapsiperheiden verotusta ei saa kiristää

Pienituloisten lapsiperheiden verotusta ei saa kiristää ensi vaalikaudella velkaantumisen taittamiseksi, sanoo SDP:n kansanedustaja Kristiina Salonen. Vaikka monia perheitä koskevia veroja on kiristetty tälle vuodelle, uusi lapsivähennys helpottaa kuitenkin pienituloisimpien lapsiperheiden asemaa. Tämä on tärkeää ensinnäkin oikeudenmukaisuussyistä: lapset eivät saa joutua laman maksajiksi. Toiseksi tämä on tärkeää, jotta kotimaista kysyntää ei leikata kohtuuttomasti. Linjalla on syytä pysyä myös tulevana keväänä alkavalla vaalikaudella, jolloin edessä on edelleen julkisen talouden sopeutusta.

– Verotus on kiristetty vuoden vaihteessa, jotta yhteiskunnan kulut saadaan katettua vaikka Suomi on taantumassa. Samalla eduskunta on hallituksen esityksestä päättänyt kahden miljardin säästöistä ensi vuodelle. Säästöjen ja veronkiristysten tarkoituksena on saada velkaantuminen taittumaan, taantumasta huolimatta.

– Verotuksen kiristyessä on pidettävä huoli siitä, että taakka jakaantuu oikeudenmukaisesti. SDP tavoitteli budjettiriihessä 2014 lapsilisäleikkauksen huojennusta. Koska tämä ei sopinut etenkään pääministeripuolueelle, mentiin vähän mutkikkaampaan lapsivähennysmalliin. Yhtä kaikki tärkeää on, että lapsiperheiden asemaa helpotetaan verrattuna 2014 kevään päätöksiin.

– Vuoden alusta voimaan tuleva lapsivähennys korvaa lapsilisän leikkauksen pienituloisille perheille. Ne perheet, joissa lapsilisällä ostetaan lapsille ruokaa ja vaippoja tarvitsevat tämän vähennyksen, Salonen sanoo.