SDP esittää 75 prosentin työllisyysastetavoitteen asettamista

SDP:n järjestämässä Työllisyysvoimalassa torstaina Helsingissä puhunut SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen vaatii päätöksentekijöiltä kovan työllisyysastetavoitteen asettamista.

– Vanhasen hallitukselta puuttuu kunnianhimo työllisyyspolitiikassa ja sen mukana tarvittavat toimenpiteet. Ilman työntekoa ei ole hyvinvointia. SDP haluaa asettaa rohkean tavoitetason työllisyysasteelle. Tavoitteeksi pitäisi asettaa 75 prosentin työllisyysasteen saavuttaminen seuraavien kahden hallituskauden aikana. Nykyhallituksen aiemmasta madaltunut kunnianhimon taso ei riitä meille: Kuluvan hallituskauden aikana työllisyysaste on pudonnut lähes 65 prosenttiin.

– Tavoite 75 prosentin työllisyysasteesta on erittäin vaativa ja kunnianhimoinen. Sen saavuttaminen edellyttää yhteistyötä ja joustavuutta kaikilta. Samalla maan hallituksen ja työmarkkinaosapuolten yhteistyö on saatava toimimaan nykyistä paremmin.

– Korkea työllisyysaste on hyvinvointiyhteiskunnan luja perusta. Myös tulevaisuus kannattaa rakentaa tälle pohjalle.

Puheessaan Urpilainen peräänkuulutti päätöksentekijöiltä lujempaa johtajuutta työttömyyden selättämiseksi.
– Viime päivät ovat menneet talvisotaa muistellessa. Suomen selviytymistä on selitetty niin kutsutulla talvisodan hengellä, joka sai miehet ja naiset, säädystä ja yhteiskuntaluokasta riippumatta, taistelemaan yhdessä ylivoimaista vihollista vastaan.

– Hädän hetkellä, kohta seitsemänkymmentä vuotta sitten, solmittiin sopimus, joka on kannattanut yhteiskuntaamme aivan viime vuosiin saakka. Suomen työnantajain keskusliitto antoi tammikuun 23. päivänä vuonna 1940 julistuksen, jossa se tunnusti ammattiliitot ja SAK:n neuvotteluosapuoliksi työmarkkinoita koskevissa kysymyksissä. Historiaan tapahtuma jäi ”Tammikuun kihlauksen” nimellä. Vastaavanlaista talvisodan henkeä kaivataan tänäkin päivänä kun meidän pitäisi selvitä maailmantalouden ja globalisaation haasteista.

Ensimmäiset askeleet työllisyystavoitteen saavuttamiseksi Urpilainen toteuttaisi kansallisella työllisyyssopimuksella. Hän haluaisi poliittisten puolueiden ja työmarkkinajärjestöjen sitoutuvan palkka- ja veroratkaisuja laajempaan sopimukseen.

– Suomessa pitäisi solmia mahdollisimman pian kansallinen työllisyyssopimus. Yhdessä laadittavan sopimuksen tulisi sisältää sekä periaatteet että toimenpiteet seuraavien vuosien ajaksi – työttömyyden vähentämiseksi ja työllisyysasteen nostamiseksi.

– Uuden kansallisen työllisyyssopimuksen tueksi tarvitaan mahdollisimman laaja yhteistyörintama. Työllisyyssopimuksen pitäisi pureutua sekä lyhyen että pitkän aikavälin vaikeimpiin työllisyyshaasteisiin.

– On aivan selvää, että paisumaan päästetty nuorisotyöttömyys tarvitsee erityisen huomion ja räätälöidyn toimenpidekokonaisuuden. Tämä tulee tehdä parantamalla mm. oppisopimus- ja koulutusmahdollisuuksia. Nuorten syrjäytymisen ehkäisy on työllisyys- ja sosiaalipolitiikan tärkein yksittäinen ponnistus.

www.tyollisyysvoimala.fi
demari.fi: Työllisyysvoimalasta vauhtia työttömyyden nujertamiseen