SDP haluaa nuorten lapsien vanhemmille lisää aikaa lastensa kanssa

– SDP haluaa leikata pienten lasten vanhempien työaikaa. Mikään ei maksa yhteiskunnalle niin paljon kuin ongelmiensa kanssa yksin jätetty perhe, varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson sanoi SDP:n perhe- ja koulutuspoliittisia vaalitavoitteita esitelleessä tiedotustilaisuudessa Helsingissä 1.4.2011.

Työn ja perhe-elämän parempaan yhdistämiseen päästään korottamalla osittaista kotihoidontukea ja kohtuullistamalla osapäivähoidon maksuja. Tämä tasapainottaisi tehokkaasti osa-aikatyötä tekevän vanhemman tulonmenetystä.

Guzenina-Richardson muistutti, että porvarihallituksen päivähoidon lisälasku Sari Sairaanhoitajalle ja Pasi Palomiehelle kahdesta alle kouluikäisestä lapsesta on ollut kuluneella vaalikaudella yli tuhat euroa.

SDP myös pienyrittäjänaisten asialla

– Isien osuutta vanhempainvapaista on lisättävä. Samalla vanhemmuuden kustannukset on jaettava tasan kaikkien työnantajien kesken vanhempainvakuutuksen avulla. Tämä parantaisi myös pienyrittäjänaisten asemaa. Heidät hallitus on unohtanut kokonaan.

– Lapsiköyhyys on Suomessa tasolla, jolla on viimeksi oltu 70-luvulla. Emme hyväksy tätä. Lapsilisä ei saa leikata toimeentulotukea. Vanhempainpäivärahojen minimitasoa on korotettava sadalla eurolla kuussa, Guzenina-Richardson totesi

Opintotuki on sidottava indeksiin

Jokaiselle nuorelle on taattava opiskelupaikka peruskoulun jälkeen. Hyvä opinto-ohjaus ja monipuolisemmat opiskeluvaihtoehdot entistä joustavammilla aineyhdistelmillä antavat jokaiselle nuorelle hyvät eväät elämään.

– Opintotuki on sidottava indeksiin. Näin varmistetaan, että opiskelijoiden ostovoima säilyy, kun hinnat nousevat, SDP:n varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Ilkka Kantola sanoi.

Jokaisen lapsen, nuoren ja vanhemman on voitava luottaa siihen, että opetus on laadukasta asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta. Lasten on annettava olla lapsia eikä pakottaa tekemään ratkaisevia valintoja hyvin nuorella iällä. Koulukiusaamiselle on asetettava nollatoleranssi. Opettajat ansaitsevat kunnon välineet, tilat sekä riittävästi aikaa ja rauhaa opetustyöhönsä. Luokkakokojen on oltavat nykyistä pienempiä.