SDP tasapainottaa valtiontalouden

Sosialidemokraatit tasapainottavat tulevalla vaalikaudella Suomen valtiontalouden. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen esitteli lauantaina Vantaalla demarien talous- ja vero-ohjelman vajaalle 500:lle demariosaston puheenjohtajalle ja kansanedustajaehdokkaalle.

Demarien johtama hallitus sitoutuu Urpilaisen mukaan siihen, että valtion velkaantuminen lopetetaan jo ensi vaalikauden aikana.
– Vuonna 2015 Suomen valtio ei ota enää uutta lainaa vanhan lainan päälle. Oikeiston luomasta kahdeksan miljardin euron kuopasta valtion budjetissa demarien työllisyyttä vahvistava kasvu- ja investointiohjelma täyttää kuusi miljardia. Jäljelle jäävän kahden miljardin euron vajeen katamme korottamalla verotusta 1,5 miljardilla. Kiristämme varallisuuteen ja pääomiin kohdistuvaa verotusta sekä tuomme harmaata taloutta verotuksen piiriin.

– Veronkiristysten ohessa on kiristettävä myös vyötä. Edessämme on noin 500 miljoonan euron säästötarve valtion budjetista. Me säästämme nämä rahat elinkeinotuista, varustelumenoista sekä hallinnon päällekkäisyyksistä. Näiden säästöjen lisäksi me tarvitsemme vielä noin miljardin euron verran liikkumavaraa valtion budjettiin kasvupanostusten rahoittamiseksi ja oikeudenmukaisuuden turvaamiseksi.

– Suomi tarvitsee tänään tekoja työn ja oikeudenmukaisuuden puolesta. Lörpöttelyn ja puuhastelun aika on ohi, Urpilainen viestitti kokoomuksen ja keskustan johtajille.

– Valtion taloutta ja tavallisen perheen taloutta koskevat täysin samat säännöt. Jokainen euro tänä vuonna lainattavista kahdeksasta miljardista eurosta on maksettava joskus takaisin. Vantaalta lähtee tänään selkeä viesti Jyrki Kataiselle ja Mari Kiviniemelle. Nostakaa pää pensaasta. Lopettakaa asioiden epämääräinen pyörittely. Hoitakaa valtiontalous kuntoon.

Ei arvonlisäveron kiristykselle

Työn verotusta, energiaveroja tai arvonlisäveroa sosialidemokraatit eivät kiristä.
– Vuosia jatkuneen löperön taloudenpidon laskun maksun aika on koittanut, mutta tämä lasku pitää maksaa oikeudenmukaisesti. Siksi sanomme jyrkästi ei kokoomuksen ja keskustan esittämälle arvonlisäveron korotukselle. Arvonlisävero on tasavero. Arvonlisävero lyö sitä lujemmin, mitä pienemmät tulot ihmisellä on. Arvonlisävero iskee kipeästi palvelualojen pieniin yrityksiin. Arvonlisävero kiihdyttää inflaatiota. Arvonlisäveron korotus on helppo poppakonsti, joka vain syöksee meidät syvemmälle siihen suohon, johon meidät on viime vuosina ajettu.

– Me emme ole korottamassa veroja tai toteuttamassa säästöjä kevein mielin. Me olemme korottamassa veroja ja säästämässä, koska kokoomus ja keskusta ovat ajaneet Suomen valtion talouden veroalellaan ahdinkoon. Pakolliset veronkorotukset toteutetaan maksukyvyn mukaan.

Strutsin vuosi 2010

– Vuosi 2010 jäi historiaan pään piiloon työntämisen vuotena, strutsin vuotena. Verouudistus, kuntauudistus, eläkeuudistus ja lukemattomat muut tärkeät hankkeet on kaikki siirretty seuraavan hallituksen harteille. Tämä ei ole johtamista. Tämä on ajelehtimista.

– Kevään vaaleissa suomalaiset voivat valita kaksi toisistaan poikkeavaa tulevaisuutta. Ajelehtiva Suomi vai päättäväinen Suomi. Ahneuden Suomi vai välittävä Suomi. Velkaantumisen ja tasaverojen Suomi vai työn ja oikeudenmukaisuuden Suomi.