SDP:n Korhonen perää hallituksen linjaa EU:n huippuvirasta

SDP:n puoluesihteeri Ari Korhonen ihmettelee kokoomuksen ja keskustan ministerien ristiriitaisia lausuntoja suomalaisten sosialidemokraattien EU:n presidenttiehdokkuuksista.
– Välillä valtioneuvosto kuulemma tekee töitä kaikkien suomalaisten ehdokkaiden puolesta, välillä taas painostetaan keskittymään vain Olli Rehnin ehdokkuuden taakse. Mikä on hallituksen linja?

– Esimerkiksi ulkoministeri Stubb ja pääministeri Vanhanen tuntuvat olevan eri linjoilla, kun puhe kääntyy sosialidemokraattisten ehdokkaiden tukemiseen. Hallituksen sisällä puoluepolitiikka ja kansallisen edun ajaminen näyttävät menevän solmuun. Suhmuroinnilla ei saa vaarantaa suomalaisten mahdollisuuksia EU:n huippuvirkoihin.

Korhonen pitää tärkeänä, että Suomi seisoo yhtenäisesti ehdokkaittensa takana.
Paavo Lipposen tai Martti Ahtisaaren ehdokkuus ei sulje pois Olli Rehnin ehdokkuutta.

– Suomalaisille sosialidemokraateille tilanne on tietenkin jo tällaisenaan mieltä nostattava. Mikään muu puolue Euroopassa tuskin voi ylpeillä sillä, että kaksi sen edustajaa olisi kansainvälisissä spekulaatioissa nostettu 10 kärkiehdokkaan joukkoon EU:n presidentiksi. Yli 500 miljoonan asukkaan unionissa tämä on kova suoritus miltä tahansa puolueelta.