Skinnari: Suomen yhdistettävä voimansa IT-alan pelastamiseksi

Kansanedustaja Jouko Skinnarin mukaan Nokian ja Microsoftin kumppanuus kaappaa osaamista Suomesta ulkomaille.
– Kiviniemen hallituksen on ryhdyttävä erityistoimiin mm. valtion omistamista vahvistamalla, Skinnari toteaa.

– Suomessa ohjelmistoalan yli 50 000 työpaikasta monet tuhannet voivat mennä ja tietokommunikaation osaaminen voi  siirtyä ulkomaalaisten käsiin Nokian ja Microsoftin yhteenliittymän seurauksena. Nyt Kiviniemen hallituksen, Elisan, DNA:n ja Finnetin on yhdistettävä voimansa ja saatava tietokommunikaation palveluverkko ja osaaminen vahvemmin  suomalaisten käsiin. Vaihtoehtona voisi olla myös suomalaisomistuksen selkeä vahvistaminen Telia-Sonerassa.

Skinnarin mukaan tavoitteena olisi sähköverkkoyhtiö Fingridin kaltainen suomalaisten omistuksessa oleva verkko ja sen pohjalle uudelleen yhtiöitetty vahva osaaminen.
– Nyt pirstoutunut omistaminen estää sisältötuotannon kehittämisen mm.  terveyspalvelujen osalta. Suomi on pudonnut pahasti it-alan kansainvälisestä kehityksestä 2000-luvulla. Nyt tuli uusi isku maassamme tärkeään Symbian-käyttöjärjestelmään.

Skinnari vaatii, että Kiviniemen hallituksen on nopeasti ryhdyttävä erityistoimenpiteisiin tietokommunikaation osaamisen pelastamiseksi Suomeen.
– Nyt eivät riitä tavanomaiset työ- ja elinkeinoministeriön pelastuspaketit, vaan tarvitaan järeämpiä toimenpiteitä mm. Solidiumia sekä yliopistojamme hyväksi käyttäen. Valtion otteen on oltava vahva, koska yksityiset toimijat eivät kykene riittävään yhteistyöhön. Muutoin it-alan menestyksekäs vuosikymmenien suomalaistyö ja tähän käytetyt veronmaksajien miljardit valuvat ulkomaille kuten USA:n Seattleen.

SDP:n Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Jouko Skinnari (sd) puhui tänään Hattulassa ja Hämeenlinnassa.