Tarja Filatov: Hallituksen aktivoiduttava työmarkkinapolitiikassa

– Nyt olisi syytää vaalia Suomen kuuluisaa sopimiskulttuuria ja etsiä kaikin keinoin työllisyyttä ja maan kilpailukykyä vahvistavia ratkaisuja. Hallitus on kuitenkin tuhlannut monta valttikorttia työllisyyttä tukevan työmarkkinaratkaisun synnyttämisessä.

Se luopui tulopoliittisesta kokonaisratkaisusta heti kun työnantajapuoli ilmoitti haluttomuudestaan. Aiemmin se on tehnyt ylisuuret veronkevennykset ja käyttänyt pelivaran niihin keinoihin, joilla osapuolia olisi voinut houkutella työllisyyttä tukevan ratkaisun taakse.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatovin mukaan olemme koordinaation kannalta hankalassa tilanteessa kun Elinkeinoelämän keskusliitto on sanonut vetäytyvänsä neuvotteluista työmarkkinoiden häiriöiden vuoksi.

– Jos työntekijäpuolelle häiriöitä ovat liittojen rajariidat tai työnantajan mielestä ylisuuret palkkavaatimukset, niin työnantajan on syytä katsoa peiliin. Työnantajapuolen ylisuuret irtisanomiset ja ahneet tuotto-odotukset, jopa tuottavien laitosten lopettamiset, eivät houkuta työntekijöitä yksipuolisiin työllisyystalkoisiin.

Filatov ei pidäkään ihmeenä, että työntekijät eivät suostu 0.5 prosentin korotuskattoon tai nollasopimuksiin.

– Hallitus on valinnut puolensa työmarkkinoilla. Se luopui tuposta, kun työnantajapuoli ei sitä halunnut. Sitten se antoi kelamaksun ja kaikkea muuta kivaa ilmaiseksi. Sanelu ja sopiminen ovat eri asioita. Työnantaja haluaa itselleen oikeuden määrittää sopivan tason tai mennä sen alle. Mutta ei ole valmis siihen, että työntekijät voisivat saada joillakin aloilla hieman yli peruslinjan?