Urpilainen vaatii valtiovallalta ripeitä toimia

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen kehottaa hallitusta toimimaan nopeasti tutkimus- ja kehitystoiminnan työpaikkojen turvaamiseksi Suomessa.

– Nokian tämänpäiväinen uutinen merkitsee järisyttävää muutosta suomalaisen teknologiateollisuuden toimintaympäristössä. Tämä oli todella ikävä, megaluokan uutinen.

– Nokian lisäksi kysymys on laajemman teknologiateollisuuteen syntyneen yritysketjun tulevaisuudesta. Nokian julkistus koskettaa alihankintatyö mukaan lukien lähes 10 000 ihmistä. Viime kädessä valtion on varmistettava tuhansien suomalaisten osaajien ja yritysten tulevaisuus. Valtion on tuettava yksilöitä ja yrityksiä osaamisen päivittämisessä ja siirtymisessä uudenlaiseen tekemiseen.

Urpilaisen mukaan hallituksen on välittömästi valmisteltava ohjelma, joka turvaa tutkimus- ja kehitystoiminnan panostukset.

– Samalla hallituksen on käytävä keskustelu Nokian johdon kanssa työpaikkojen turvaamisesta koko maassa.