Väätäinen: Kutsuntakirje naisille on erinomainen hanke

SDP:n kansanedustaja, puolustusvaliokunnan jäsen Tuula Väätäinen kiittelee Pirkanmaalla helmikuussa aloitettua pilottihanketta, jossa puolustusvoimat toimittaa asepalvelusmahdollisuuksista kertovan kirjeen kaikille 19-20-vuotiaille naisille.

– Naisten osaaminen ja kiinnostus on puolustusvoimissa usein liian vähän hyödynnetty resurssi. On hienoa, että puolustusvoimat kartoittaa tiedotustaan laajentamalla, millaista kiinnostusta asepalvelus herättää niissä jotka kirjeen nyt kotiinsa saavat, Väätäinen toteaa.

– Aikaisemmin julkaistujen selvitysten mukaan vain alle puolet naisten nuorista ikäluokista kokee saavansa riittävästi tietoa puolustusvoimista. Asiaan on puututtava monin tiedotuksellisin keinoin niin peruskoulussa kuin sen jälkeenkin. Vapaaehtoisen asepalveluksen mahdollisuuksista tiedottava kirje on hyvä askel eteenpäin, joskin työtä on vielä tehtävänä, Väätäinen linjaa.

– Olen puhunut naisten vapaaehtoisista kutsunnoista kertovan kirjeen puolesta jo pitkään. Yhä muuttuva maailma tarvitsee kansainvälisissä tehtävissä toimivia suomalaisia sotilaita ja myös näihin tehtäviin kaivataan naisia.

Puolustusministeri Haglundin mukaan kirjepilottia mahdollisesti laajennetaan, mikäli tulokset ovat hyviä.