Veronkierron suitsimiseen vauhtia

Hallituksen esityksellä elinkeinotulon verottamisesta rajataan korkovähennysoikeutta ja saadaan kerättyä valtiolle verotuloja, jotka muuten jäisivät saamatta. Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero ihmettelee Keskustan kritiikkiä:

– Edellisen Keskustajohtoisen hallituksen aikana tämä tärkeä esitys veronkierron ja harmaan talouden suitsimiseksi jäi kokonaan tekemättä. On hyvä, että myös Keskusta on nyt oppositiossa herännyt hallituksen kanssa samaan huoleen. Yritysten korkovähennysoikeutta rajaavia lakeja on jo voimassa monissa Euroopan maissa, ja Ruotsissakin ensimmäinen esitys annettiin jo vuonna 2009. Jos Keskusta olisi ollut aktiivinen tuolloin, valtio olisi hyötynyt jo useamman vuoden ajan rajauksen voimassaolosta.

Paateron mukaan eduskunnalla on mahdollisuus parantaa lakia, mikäli parannettavaa löytyy.

– Jos lakiesitykseen löytyy vielä parannettavaa, on ne tietenkin otettava vakavasti eduskuntakäsittelyyn yhteydessä, ja kunhan nyt päästään alkuun on sen jälkeen helpompi tehdä uudistuksia parempaan.