Viitanen: Hallituksen korjattava virheensä eläkkeensaajien verokohtelussa

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja ja valtiovarainvaliokuntavastaava Pia Viitanen vaatii hallitusta korjaamaan eläkkeensaajien epätasa-arvoisen verokohtelun.

Viitanen muistuttaa, että toisin kuin hallituspuolueet, erityisesti kokoomus, ennen vaaleja lupasivat, hallitus eriarvoisti tämän vuoden alusta eläkkeensaajien verotuksen suhteessa palkansaajiin.

– Hallitus on nyt luvannut veronkevennyksiä osana kilpailukykysopimusta. Epäselväksi on kuitenkin jäänyt, miten hallitus aikoo suhtautua eläkkeensaajien verotukseen jatkossa.

– On reilua, että eläkkeestä maksetaan sama vero kuin mitä maksetaan samasta palkasta. Hallitus toimi ensi töikseen toisin ja nyt veroero eläkeläisten ja palkansaajien välillä uhkaa vain kasvaa, ellei palkansaajille suunnatun veronkevennyksen yhteydessä pidetä huolta, että eläkkeestä maksetaan sama vero kuin vastaavasta palkasta.

Viitanen muistuttaa, että erityisesti pienituloisten eläkeläisten tilanne on tukala, sillä monet hallituksen leikkaukset, esimerkiksi terveyskeskusmaksujen korotukset sekä lääkekorvausten ja matkakorvausten leikkaukset sattuvat kipeästi juuri eläkeläisiin.

Viitanen vaatii Stubbia olemaan sanansa mittainen.

– Moni eläkeläinen on syystä kokenut itsensä petetyksi. Oli pettymys, ettei valtiovarainministeri Stubb vielä viime kyselytunnilla ollut valmis korjaamaan hallituksen tekemää virhettä.

– Kehysriihessä hallitus ei korjannut eläkkeensaajien verotusta oikeudenmukaiseksi. Nyt siihen olisi jälleen mahdollisuus, mikäli hallitukselta vain tahtoa löytyy.

– SDP:n vaihtoehtobudjetissa hallituksen epäoikeudenmukainen veropäätös on korjattu. Toivottavasti myös hallitus nyt vihdoin tekee oikein ja saattaa eläkeläiset samalle viivalle palkansaajien kanssa verotuksen suhteen.