Viitanen näpäyttää Cronbergia

– Vihreiden kannattaa pääoppositiopuolue SDP:n arvostelun sijaan huolehtia työllisyydestä tai edes imagostaan hallituksessa. Tähän mennessä reagointia työllisyystilanteen nopean heikentymiseen ei ole tullut. Toisaalta vihreiden kädenjälki ei ole näkynyt hallituksen ympäristöpolitiikassakaan. Työministeri, vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg arvosteli voimakkaasti oppositiopuolueita lauantaina.

SDP:n varapuheenjohtaja kansanedustaja Pia Viitasen mukaan hälytyskellojen pitäisi vihreillä soida, kun mm. ympäristöjärjestöjen puolelta esitetään toistuvasti huolta hallituksen ympäristölinjauksista. Viimeisimpänä esimerkkinä Viitanen mainitsee eduskuntaan tulleen esityksen aluehallinnon uudistuksesta. Luonnonsuojeluliitto on huolestunut sen sisällöstä ja on sanonut, että ”hallitus vaarantaa Suomen ympäristön”.

– Uudistus on herättänyt kansalaisjärjestöjen huolta, koska sen myötä ympäristöhallinnon asemaa heikennetään ja sen voimavaroja leikataan tuottavuusohjelman kautta. Luulisi, että tässä tilanteessa vihreiden puheenjohtajalla olisi tarve pyrkiä muuttamaan valitun linjan suuntaa. Se on ympäristön kannalta hyödyllisempää kuin purkaa turhautumistaan opposition arvostelulla.

Viitanen muistuttaa Cronbergia myös toisesta hyödyntämättömästä mahdollisuudesta eli talouskriisin hoidon yhdistämisestä ilmastokriisin hoitoon luomalla mm. ympäristöteknologiapanostuksin uusia ”viherkaulustyöpaikkoja”.

– Barack Obaman hallinto pyrkii korjaamaan talouskriisiä edistämällä vihreää talouskasvua. Euroopassa Saksa viherelvyttää liki 20 prosentilla elvytyspanoksista ja Etelä-Koreassa liki 70 prosentilla. Samaan aikaan Suomen sini”vihreä” hallitus ei ole edes vaivautunut laskemaan oman vaatimattomaksi jäävän elvytyksensä vihertävyyttä.

Tähän ovat vakavasti kiinnittäneet huomiota mm. Akava sekä energia- ja ilmastopolitiikan tutkijat professori Peter Lund sekä Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Per Mickwitz, jotka taannoin moittivat hallituksen tämänvuotista elvytyspakettia vanhanaikaiseksi.

Tarja Cronberg syytti lauantaina SDP:tä myös ”jälkivihreydestä”.

– Cronbeg ei tunne historiaa. SDP:n toimesta aikoinaan perustettiin ympäristöministeriö porvaripuolueiden vastustuksesta huolimatta. Sääli on, että tänään sen lakkauttamisesta kuulee hallituspuolueiden taholta esityksiä. Suomen ensimmäinen ympäristöministeri oli vuosina 1983–1987 sosialidemokraatti Matti Ahde. Vihreä liitto rekisteröitiin puolueeksi vuonna 1988.

Viitanen kertaa SDP:n esitykset, joiden mukaan nyt tulisi satsata merkittävästi mm. uusiutuvien energialähteiden tukemiseen., raiteiden rakentamiseen, joukkoliikenteen tukemiseen sekä ekotehokkaaseen peruskorjaukseen. Veropuolella tulee ottaa käyttöön Windfall-vero, ulottaa jätevero myös yksityisiin kaatopaikkoihin sekä ottaa käyttöön pakkausvero.