Viitanen: Pekkarisen puheet ja hallituksen teot ristiriidassa

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitasen mielestä ministeri Mauri Pekkarisen veropuheet ovat ristiriidassa hallituksen toteuttaman verolinjan kanssa. Viitanen kaipaa johdonmukaisuutta Keskustan johtaman hallituksen veropolitiikan ja Keskustan ministereiden puheiden välille.

– Keskustalla näyttää olevan kaksi verolinjaa: ”hallitus-keskustan” ja ”tupailta-keskustan” verolinja. On ikävää, kun keskusta johtaa kansalaisia harhaan vaatimalla Keskustajohtoiselta hallitukselta täysin päinvastaisia tekoja, kuin mitä samainen hallitus on koko kautensa ajan tehnyt, Viitanen sanoo.

Viitanen muistuttaa, että Mauri Pekkarinen – ihan oikein – jo vuosi takaperin vaati hyväosaisia lamatalkoisiin. Tämän jälkeen hallitus teki mm. tulevan vuoden talousarvion sekä muutamaan otteeseen täydennyksiä kuluneen vuoden budjettiin. Näistä ei löydy ensimmäistäkään tekoa, joilla hyväosaiset olisi saatettu mukaan lamatalkoisiin. Pääministerikin intoutui vaatimaan rikkaille veronkiristyksiä vain päivä sen jälkeen, kun hän itse oli eduskunnassa äänestänyt rikkaimpien verojen alentamisen puolesta.

– Kaksilla rattailla ajaminen on näemmä aloitettu hyvissä ajoin ennen vaaleja. Tämä hallitus on laskenut veroja reilusti enemmän, kuin hallitusohjelmassa luki. Holtittomat suurituloisia suosineet veronkevennykset ovat paisuttaneet valtionvelkaa miljardikaupalla. Pekkarisen esitys yhteiskuntamoraalia vahvistavaksi veroksi näyttääkin kovasti yritykseltä puhaltaa savuverho tehtyjen väärien veroratkaisujen ylle.

Ajatukset hyväosaisten lamatalkoista sinänsä saavat Viitaselta kiitosta.

– SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen esitti identtisesti samanlaista pääomaveron korotusta 30 prosenttiin pari kuukautta sitten. Opposition pitää olla tyytyväinen, kun ministeri tulee sen kanssa samoille linjoille. Pelkät puheet eivät kuitenkaan riitä, vaan nyt tarvitaan jo hiljalleen tekoja.

Viitanen korostaa, että verotuksen pitää olla oikeudenmukaista eli sen on otettava huomioon veronmaksukyky. Lisäksi verotuksen on tuettava työllisyyden vahvistamista. SDP haluaa kaventaa ansiotyön ja pääomatulojen verotuksen eroa.

– Suomi ei välty veronkorotuksilta, kun porvarihallituksen jälkiä aletaan korjata. Korotuksissa on kuitenkin huomioitava oikeudenmukaisuus. Laman laskua ei tule maksattaa yhteiskunnan heikoimmilla.

Lisätietoja: Pia Viitanen, p. 050 511 3039