Viitanen: Rehn keskustaa pelastamassa

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitasen mukaan keskusta on joutunut täydelliseen paniikkiin sen jälkeen, kun sosialidemokraatit saivat lävitse eurotukilinjan muutoksen. Sijoittajat joutuvat kantamaan jatkossa oman vastuunsa. Rahaa ei enää lähde euroakaan ilman täysiä vakuuksia.

Keskustalainen komissaari Olli Rehn on nyt värvättty keskustan pelastustalkoisiin. Rehnin lausunnot siitä, että hän valmistelee vakuuksien vaatimista Kreikan tukemiselle ovat hätäinen yritys paikata keskustan tekemättömiä töitä. Lisäksi Rehn vielä joku aika sitten todisteli juridiikkaan vedoten, että vakuuksia ei voida pyytää.

– Rehn on näköjään yhä useammin sekaantumassa Suomen sisäpolitiikkaan: milloin komentelemassa, mitä suomessa pitää päättää ja milloin selittämässä keskustan tekemättä jääneitä töitä, Viitanen toteaa.

Uuden hallituspohjan yksipuolinen ilmoitus lopettaa rahan lähettäminen kriisimaihin ilman täysi vakuuksia on keskustalle nolo. Puolueen löysä linja vakuusasiassa on tuonut Suomelle miljardien eurojen riskit. Kokoomukselle on syytä nostaa hattua, että he olivat neuvotteluissa valmiita linjan muutokseen.