Viitanen YLE:n taloudesta

SDP:n varapuheenjohtaja, Yleisradion hallintoneuvoston jäsen Pia Viitanen toteaa, että eduskuntaryhmät ovat yksiselitteisesti sopineet, että Ylen rahoitus turvataan niin, että nykyinen palvelutaso voidaan säilyttää.

Hän muistuttaa, että eduskuntaryhmät ovat sopineet yksimielisesti, että Ylen nykytasoisen toiminnan turvaamiseksi kerätään ensi vuonna 480 miljoonaa euroa.

– Jos TV-lupamaksun tuotto ei riitä kattamaan palvelujen nykytason säilyttämistä, on perusteltua käyttää budjettirahoitusta Ylen palvelujen turvaamiseen jo ensi vuonna. Tällöin ei edes tarvitsisi keskustella Ylen aluetoiminnan supistamisesta, mikä on yksi Ylen perustoiminnoista ja moniarvoisen tiedonvälityksen perusasia.

Viitasen mukaan on ristiriitaista, että samaan aikaan julkisuudessa käydään keskusteluja Ylen toimintaan kohdistuvista isoista säästöistä vaikka eduskunta on yksimielisesti ilmaissut tahtonsa nykyisen palvelutason säilyttämiseksi.